ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Stockfiller

Så lyckades deras plattform ta halva svenska marknaden

  • Här är bolaget som gått från startup till branschledande på nolltid.

Drygt 1700 butiker, 280 restauranger och 300 leverantörer är redan med i deras digitala system.

Här är bolaget som gått från startup till branschledande på nolltid.

– Det har gått jättefort, redan nu når vi 50 procent av den svenska dagligvarubranschen, säger Jesper Jannesson och Christopher Jonsson, som ligger bakom Stockfiller.

Få enklare externa beställningar – läs mer

Telefon, mejl och i vissa fall även fax (!). Ungefär 30 procent av alla livsmedelsbeställningar från butiker till leverantörer görs fortfarande manuellt i Sverige. Enkelt uttryckt: Varje gång en inköpare behöver en viss vara – utanför de centraliserade system de stora kedjorna har – måste varje leverantör kontaktas enskilt.
– Det är papper och penna som gäller. Vi höll nästan på att svimma när vi hörde att vissa fortfarande använder fax, berättar Jesper Janneson om sin första inblick i matvarubranschen.

”Flödena var extremt underutvecklade”
Då, för snart tre år sedan, ville han tillsammans med Christopher Jonsson skapa en digital marknadsplats där konsumenter kunde hitta matvaror direkt från leverantörerna. Men när de såg hur vardagen såg ut för leverantörer och butikernas inköpare ändrades fokus:
– Flödena var extremt underutvecklade och kostade massa pengar i form av arbetstid som kunde användas bättre. Vi upptäckte också att problemet fanns hos alla, oavsett om du är en lokal producent eller stort miljardbolag. 

Började med en butik
Duon, båda med bakgrund inom finans och management, började utveckla Stockfiller – en digital plattform där butiker och restauranger kan göra sina externa beställningar på ett ställe (se faktaruta). De började i liten skala, med en butik och en leverantör.
– Många var skeptiska till om vi skulle slå igenom i en bransch som präglas av hård konkurrens och outvecklat samarbete. Samtidigt såg de fördelarna med en digitalisering och insåg att detta nog ändå behövs, säger Christopher Jonsson.

Hemligheten bakom succén
Idag är Stockfiller det självklara valet för matvarubranschen. Nästan hälften av alla butiker är anslutna och inom en stor kedjas butiksformat är nio av tio butiker med. Dessutom använder 300 leverantörer och 280 restauranger systemet.
– Hemligheten till framgången är att vi varit extremt kundfokuserade, plus att vi inte har någon bakgrund i branschen, vi har inte haft några förutfattade meningar eller haft ”sanningar” om hur saker ska vara. Vi har frågat de olika aktörerna vad de vill ha och lyckats leverera det vi lovar: besparingar i form av tid och pengar, säger Jonsson.

 Vill bli branschstandard
Stockfiller har växt snabbt på kort tid – men man lägger sig inte till ro. Utvecklingen av systemet pågår ständigt och man sneglar på utlandet:
– Huvudfokus är att sätta vår teknik som branschstandard, vi ska vara valet på marknaden. Vi tittar lite på att etablera oss utomlands, men man ska veta att det är väldigt tufft att ta det steget. I första hand ska modellen ”sitta” här, vi håller på att förändra en hel bransch, säger Jannesson.

Stockfiller – valet för butiker, restauranger och leverantörer 

STOCKFILLER
– En digital plattform där butiker och restauranger kan beställa varor från alla sina leverantörer.
– Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare.
– Systemet samlar all orderhantering på ett ställe. Möjlighet till leveransuppföljning och försäljningsanalys finns.
– Plattformen går att integrera med kundernas befintliga affärssystem.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockfiller och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies