ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Stockfiller

De ersätter två tjänster – med smarta lösningen

  • Karl Törngren och Conny Liljegren.

Deras tidigare orderhantering var ofta krånglig och tidskrävande.
Efter övergången till digitala plattformen Stockfiller kan två personer hos GotlandSpecialisten jobba mer direkt mot kunderna.
– Ambitionen och målet är att ersätta de här heltidstjänsterna. Att de två personerna ska kunna jobba med något som är viktigare, mer till nytta för företaget, berättar Karl Törngren, vd för GotlandSpecialisten.

Så kan ditt företag få hjälp via Stockfiller

Tidigare kunde grönsaksgrossisten GotlandSpecialisten, som är huvudleverantör av grönsaker på Gotland, lägga många timmar på fax, telefonsamtal och mejl när ordrar skulle hanteras.

För ett och ett halvt år sedan la de över sin lager- och inköpshantering digitalt och hittade lösningen hos Stockfiller.

– Det är en väldigt avancerad lösning, men enkel att hantera. Det är inte svårt för oss att uppdatera. Vi får bra support av Stockfiller och det är inte svårt för våra kunder, samtidigt som vi vet att det är ett extremt stort antal artikelnummer. Vi jobbar med färskvaror som blir gamla på en eller ett par dagar. Då måste vi ha enkelheten i det samtidigt som det ska funka, berättar Karl Törngren.

Frigör tid och resurser
I dag har man kunnat frigöra både tid och resurser och samtidigt har de växt som företag. I stället för att bara vara ordermottagare kan de nu skräddarsy sortimentet till sina kunder, välja var de ska lägga sin kraft och stora delar av hanteringen sker automatiskt. De två tjänster som tidigare jobbade med orderhantering, kan i dag inrikta sig mer på kundbearbetning.

– Det vi vill ska ske automatiskt sker automatiskt och det som kanske är lite svårare som kräver mer, kan vi lägga tid på nu, berättar Conny Liljegren, inköpschef.

Kan anpassa erbjudanden snabbt
En annan styrka är att de nu kan styra vilket sortiment som visas för olika kunder och komma med anpassade erbjudanden – något som är viktigt i deras bransch som handlar med extrema färskvaror.

– Frukt och grönt är en speciell grupp. Har vi har haft snö då kommer sparrisen vänta en vecka. Har vi haft jättefint väder kan vi sitta med en överproduktion. Då måste vi får ut det snabbt, berättar Karl Törngren.

Nu kan de snabbt aktivera kampanjer för kunderna och på en gång visa när de får in nya varor.
– Det är värdeskapande för våra kunder att vårt sortiment uppdateras flera gånger om dagen. Det är viktigt när det är frukt och grönt som är väldigt säsongsvarierat, både när det gäller typer av produkter men även ursprungsland och pris, berättar Conny Liljegren.

Uppfyllde alla hårda krav
Eftersom det är en väldigt traditionell bransch fanns det inledningsvis en viss försiktighet inför att gå över till den nya digitala plattformen, men GotlandSpecialisten såg snabbt möjligheterna med Stockfiller och att de uppfyllde alla hårda krav i branschen.

– Förändringsbenägenheten är inte superstor i branschen. Det handlar hela tiden om att få folk att testa och förstå själva att det blir enklare, det är därför verktyget måste vara bra, berättar Karl Törngren.

Läs mer om Stockfiller här

FAKTA STOCKFILLER

– En digital plattform där butiker och restauranger kan beställa varor från alla sina leverantörer.

– Varje leverantör kan lägga upp sortiment och prissättning individuellt anpassade för varje inköpare.

– Systemet samlar all orderhantering på ett ställe. Möjlighet till leveransuppföljning och försäljningsanalys finns.

– Plattformen går att integrera med kundernas befintliga affärssystem.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stockfiller och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies