1515
Innehåll från Stift Högskolan i JönköpingAnnons

”Nya affärsmöjligheter när Sverige startar om”

Joakim Netz, universitetslektor vid Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University.
Joakim Netz, universitetslektor vid Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University.

Erfarenheterna från coronakrisen ger företagen nya affärsmöjligheter när Sverige startar om. Det visar ny, spännande forskning från Tekniska Högskolan i Jönköping.

– Företagens snabba omställning är överraskande säger universitetslektor Joakim Netz.

Det är som hämtat ur en film. När de svenska sjukhusen fylls av covidpatienter och vårdpersonalen står oskyddad vänder man sig till den svenska industrin. På bara några veckor ställer företagen om produktionen och börjar producera handsprit, skyddsrockar och munskydd. Redan i mars 2020 agerade till exempel Trioworld, The Absolut Company och Camfil för att lösa materialbristen. Företagsledningarna insåg att företagens resurser kan användas till något annat än kärnaffären. Samordningen av innovation mellan företag och det offentliga kräver nya strukturer. 

Tillsammans med Scania satte till exempel Karolinska Universitetssjukhuset upp ett Command Center. Här samverkade arbetsmiljöspecialister direkt med företag för att ta fram prototyper, medan andra löste försörjningskedjor. De här företagen valde en annan väg än många av sina branschkollegor. Varför?

– Det handlar om social normering. Att till exempel sjukvårdspersonal vänder sig direkt till företag och att företagsledningar intuitivt omtolkar hur de kan använda råvaror inom helt eller delvis nya produktområden, är något som vi inte tidigare har sett i forskningen, berättar Joakim Netz.

Joakim Netz är universitetslektor vid Tekniska Högskolan (JTH) vid Jönköping University. Tillsammans med forskarkollegan Mattias Axelson vid Handelshögskolan i Stockholm har han undersökt hur företagens förmågor kan vara till nytta i framtiden: både för företagen själva och för den svenska krisberedskapen kopplat till näringslivskapaciteter.

Förmågan att ställa om snabbt och samarbeta över branschgränserna är erfarenheter som Joakim Netz tror att företagen kommer att ha nytta av i framtiden.

– Genom att visa civilkurage och ställa upp för ett samhälle i kris har svenska företag skapat nya affärsmöjligheter. Ett exempel är Trioworld som nu försöker lösa utmaningar med att återanvända skyddsrockar och samtidigt skapa affärsmodeller som håller finansiellt, berättar Joakim Netz och fortsätter:

– Detta är nya affärsmöjligheter bortom pandemin men som alla startade genom att företagens befintliga resurser omtolkades. Här kan vi forskare bidra med kunskap om industrins omställningsförmåga för de företag som vill bygga affärsstrategier för framtiden.

Fakta:

Studien ”Snabb förmågeutveckling för motståndskraftigt civilt försvar – Fallstudier hur näringslivets kapaciteter bidrar i coronakrisen” har finansierats av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Den är unik i sitt slag. Joakim Netz och Mattias Axelson har tilldelats en plats på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) 100-lista över svenska forskningsprojekt med affärspotential.

Läs mer här. 

Mer från Stift Högskolan i Jönköping

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stift Högskolan i Jönköping och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?