Vi lever i en tid där klimatet har blivit en stor hjärtefråga, med det kommer nya lösningar och alternativ för att skapa en mer klimatsmart värld. Några som är med på den resan, och länge haft strävan att ligga i framkant när det gäller innovationer och teknik, är Stena Bulk.
– Som stort företag kommer också ett stort ansvar, vi jobbar aktivt med att vi år 2050 ska ha reducerat vårt koldioxidutsläpp med 70 procent jämfört med 2008 i linje med IMO´s riktlinjer, säger Erik Hånell.
Fartyg för det långa loppet
En av Stena Bulks hjärtefrågor när det kommer till hållbarhet, är att ändra och motverka åldersdiskrimineringen av tankfartyg. I dag motverkas utvecklingen av hållbara tankfartyg av tidsbegränsningen satta av många oljebolag att endast nyttja fartygen tills de är 15 år gamla. Denna inskränkta inställning till tankfartygs hållbarhet påverkar industrins utveckling då utveckling och innovation är kostsamt. Vem är villig att investera i hållbar innovation om man sedan åläggs onödiga åldersrestriktioner?
– Det här är inte hållbart om vi i sjöfartsindustrin ska lyckas minska våra koldioxidutsläpp med minst 50 procent. Åldersbegränsningar tillhör det förflutna. Vår bransch måste gå bort från detta arv och flytta fokus till fartyg som är byggda för att hålla i flera cykler.
Fartyg som drivs på alternativa bränslen
För att minska sin miljöpåverkan utvärderar och testar Stena Bulk flera möjligheter, från alternativa bränslen till ny teknik som vindassitans och infångning av koldioxid. De var bland de första att testa hållbara biobränslen tillverkade av återvunnen vegetabilisk olja, en restprodukt från matindustrin, och erbjuder nu sina kunder möjligheten att välja transporter med upp till 85% lägre klimatavtryck. Stena Bulk bygger samtidigt nya fartyg framdrivna på metanol med första leverans 2022. Detta görs tillsammans med den ledande metanolproducenten Proman,
– Metanol är biologiskt nedbrytbart och reducerar kraftigt några av de skadliga utsläpp som orsakas av traditionella bränslen. Beroende på hur den framställs kan även koldioxidutsläppen minska. Vi tror dock inte att lösningen för framtiden finns i ett enda alternativ utan består av många olika delar inom både teknik och typer av bränslen. För att utröna vilka dessa delar är, behövs innovation och samarbete.
Är världen redo för förändring?
Stena Bulk har sedan starten 1982 transporterat bränslen och flytande råvaror som råolja, raffinerade oljeprodukter och kemikalier. I takt med att världen ställer om kommer behoven gradvis förändras och efterfrågan på hållbara produkter att öka kraftigt. Stena Bulks flotta är redo att ta sig an den förändringen.
– En värld som växer och utvecklas behöver energi och råvaror. Fram till dess att dessa produkter är förnybara är det vårt jobb att fullgöra det transportbehov som finns med ett så litet klimatavtryck som möjligt. Vi har inte råd att vänta, utan vill ligga i framkant redan nu och hitta nya lösningar för att skapa en hållbar och framåtdriven bransch.
Fakta: Stena Bulk
Med kontor i sju länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 115 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000 anställda runt om i världen.
Läs mer på stenabulk.com