– Fraktfritt är sällan fraktfritt på riktigt. Vi tycker det är mycket bättre att redovisa transportkostnaderna tydligt och transparent, samtidigt som vi berättar för kunderna hur de kan minska dem. Med smartare beställningsrutiner kan antalet leveranser och därmed också både kostnader och klimatutsläpp kapas rejält, säger Fredrik Marcus, som är Sales Director för Staples i Sverige.
Vad kan man då själv påverka som (avtals)kund?
– Att samla ihop sina beställningar till större men färre order är en väldigt effektiv åtgärd. Och om en produkt skulle saknas hos oss och behovet inte är akut, så kanske man kan vänta någon extra dag så att allt kan levereras vid ett och samma tillfälle. En så enkel sak som att vara noga med att ange korrekt leveransadress är också viktigt för att minska antalet transporter, säger Fredrik Marcus.
Som ett led i Staples totala klimatarbete fokuserar man nu på att optimera alla delar av transportkedjan, från leverantörer via lager och hela vägen till kund.
Läs mer om Staples klimatlöfte 50/5
– Ja, även om transporterna bara står för ca tre procent av vår totala klimatpåverkan, så är det en av de delar som faktiskt är enklast att påverka. Genom att öppet redovisa fraktens pri ger vi våra kunder ett starkt incitament att bidra till förändringen, säger Fredrik Marcus.
Läs mer om Staples hållbarhetsresa
Kort om Staples
Som ledande leverantör av kontorsmaterial och integrerade lösningar för små, medelstora och stora företag har Staples gedigen kunskap om arbetsplatser. Med ett brett utbud av produkter och lösningar som kan skräddarsys samarbetar våra experter med dig för att säkerställa att din arbetsplats har allt som behövs för att användas optimalt – when your space works, everything works.