ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från SPP

Så får du koll på din pension – tack vare en robot

Pensionen är kanske vårt livs viktigaste sparande men kan vara krånglig att förstå. Nu lanseras en ny version av chatbotten Gajda som hjälper både arbetsgivare och anställda att få grepp om pensionspengarna.

Lär känna Gajda – proffset på pension

I juni lanserar SPP en uppdaterad och utökad version av den prisbelönta pensionsroboten Gajda. På kundernas begäran kommer det digitala pensionsproffset nu finnas tillgänglig för fler företag och pensionsavtal samt möjliggöra pensionsinformation för engelskspråkiga medarbetare.  

– Det som gör Gajda lite extra unik är att tjänsten tagits fram i en helt kunddriven process. På våra kunders efterfrågan har Gajda nu gått in i en ny fas, där vi har breddat och fördjupat tjänsten för att kunna hjälpa ännu fler företag att engagera sina medarbetare i deras tjänstepension, säger Jenny Rundbladh, företagsekonom och försäljningschef på SPP.

500 miljoner kronor om dagen  
Störst skillnad för pensionen gör den enskilda individens olika val. Trots detta visar en undersökning från Min Pension att 6 av 10 anser att de inte har tillräckligt med information för att kunna fatta beslut som rör deras pension. Enligt en undersökning från SPP vet 7 av 10 svenskar inte hur mycket arbetsgivaren sätter av till deras pension, och en majoritet har inte koll på vad som händer med pensionen när de dör, eller skiljer sig. För arbetsgivare innebär detta en enorm utmaning, menar Rundbladh.

– Varje dag investerar svenska bolag i snitt 500 miljoner i tjänstepensioner. Det är en enorm investering, och en fantastisk förmån för de anställda. Trots detta har många företag svårt att förmedla värdet av tjänstepensionen. Just därför tog vi fram Gajda - för att hjälpa våra kunder att synliggöra tjänstepensionen som förmån åt alla sina medarbetare, och hjälpa dem ta kontroll över viktiga val i sin tjänstepension.

Prisbelönt första år på marknaden
Under sitt första år på marknaden belönades Gajda med SPV:s prestigefulla pris Guldkanten för bästa pensionsinformation 2018. Nu höjer SPP ribban ytterligare för pensionsroboten.

– På bara ett år har Gajda vunnit viktiga kunder och kammat hem otroligt positiv feedback. Men vi nöjer oss inte där. Trots all tillgänglig ny forskning och kunskap kring hur våra hjärnor fungerar har pensionsbranschen fortfarande inte lyckats integrera insikterna på bred front. Vi har hittat ett framgångskoncept och kommer att fortsätta utveckla nya produkter och tjänster som kombinerar teknik och beteendeekonomi för att översätta pensioner till hjärnans språk, säger Rundbladh och fortsätter:

– Svenska bolag sitter på en guldgruva för employer branding. De arbetsgivare som lyckas synliggöra tjänstepensionerna kommer att bli vinnare i kampen om de mest attraktiva medarbetarna.

Lär känna Gajda – proffset på pension

Vill du veta mer om hur Gajda kan hjälpa ditt företag att synliggöra era tjänstepensioner? Läs mer på www.gajda.se.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies