ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från SPP

Ledarskapsexperten: "Framtidens talanger bryr sig inte om lön eller friskvård"

  • Enligt McKinsey Global Survey anser hela 82 procent företagen att de inte rekryterar de bästa talangerna. Av de som rekryterar de bästa tror enbart 7 procent att de kommer kunna behålla talangerna.

Arbetsmarknaden står inför ett skifte. Konkurrensen om framtidens talanger hårdnar och ställer helt nya krav på företagen. För att vara med och tävla om den bästa kompetensen krävs nya verktyg, menar Jenny Rundbladh, försäljningschef och ledarskapsexpert på SPP. 

Få en kostnadsfri förmånscoachning hos SPP

 Att "medarbetarna är företagets viktigaste tillgång" är ett väletablerat uttryck. Enligt Jenny Rundbladh är det dock en sanning med modifikation:

– För att kunna nå hållbar tillväxt genom sina anställda måste företagen anpassa sig efter deras behov. Vi har gått från en tid då företagen kunde välja och vraka bland kandidater, till att det är talangernas marknad. För att kunna locka och behålla den kompetens som krävs måste företagen vässa sina erbjudanden.

Talanger – en sällsynt och värdefull resurs
Enligt McKinsey Global Survey anser hela 82 procent företagen att de inte rekryterar de bästa talangerna. Av de som rekryterar de bästa tror enbart 7 procent att de kommer kunna behålla talangerna.

– Trots att kompetens är en avgörande konkurrensfördel har många företag helt enkelt för dålig koll. För några år sedan kom man långt med ett gott rykte, höga löner och ett schysst friskvårdsavtal. Idag räcker inte det, säger Rundbladh.

Framtidens förmånspaket
För yngre generationer har värderingar, flexibilitet och trygghet seglat upp som prioriterade områden när man står i valet av arbetsplats. Något som i allra högsta grad bör speglas i förmånspaketet, enligt Rundbladh.

– Ett förmånspaket ger en unik möjlighet att spegla företagets värderingar och identitet redan innan talangen kliver innanför dörren. Bra lön och friskvård har blivit hygienfaktorer, för att skapa ett mer attraktivt erbjudande måste du tänka på helheten, förklarar hon.   

Pensionslösning allt viktigare
En avgörande men ofta bortglömd förmån är tjänstepensionen. Trots att allt fler unga inser värdet av en bra tjänstepension missar många arbetsgivare att informera om och kapitalisera på förmånen.

– En flexibel och trygg tjänstepensionslösning ger både symboliskt och ekonomiskt värde. Det signalerar till de anställda att företaget bryr sig och tar långsiktigt ansvar. Genom att dessutom välja en hållbar pensionslösning kan du som arbetsgivare verkligen sticka ut hakan och visa att ni tänker steget längre i hållbarhetsarbetet, avslutar Rundbladh. 

Jennys tre nycklar för ett attraktivt förmånspaket:

1. Förmånscoaching 
Ta in hjälp för att se över ert befintliga förmånspaket. Svarar era förmåner verkligen upp mot dina anställdas behov och förväntningar? Om inte, ta hjälp för att hitta rätt i djungeln av erbjudanden.

2. Ambassadörer
Nyanställning, löneförhandling, utvecklingssamtal, kick off och frukostseminarier – ta varje chans att informera och inspirera dina anställda om ert förmånspaket. Alla på företaget behöver veta om och faktiskt använda förmånerna för att de ska nå sin fulla potential.

3. Hållbart ledarskap 
Som chef sätter du normen på företaget, så se till att leva som du lär. Precis som förmånspaketet bör ledarskapet spegla företagets värderingar och identitet för att få talangerna att trivas och prestera på topp.

Vill du boka in en förmånscoaching hos SPP?  

 Källa för Mc Kinsey rapporten: “McKinsey Global Survey: War for talent 2000”

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies