Annons
Innehåll från SPPAnnons

Här är pensionsbolaget som skapar tillväxt genom insurtech

Sedan 2015 har SPP arbetat för att bli Sveriges ledande digitala tjänstepensionsbolag. Med hjälp av en helt ny IT-plattform och ett batteri av digitala innovationer har bolaget lyckats nå en ökad nyförsäljning på 34 procent det senaste året. Detta i en marknad som växer omkring 2 procent årligen. Nu tar SPP ett nytt steg i sin digitaliseringsresa, och vänder blicken mot nästa generations insurtech.

Kristin Lindmark, CIO på SPP, har varit en drivande aktör i utvecklingen av SPPs nya IT-plattform. Syftet med initiativet var att möjliggöra för SPPs höga tillväxttakt genom att förenkla och förbättra bolagets kundprocesser. Vad Kristin inte visste från start var att arbetet även skulle leda till skapandet av en helt ny organisation.

– För oss har digitaliseringsprocessen varit en iterativ resa, där vi hela tiden upptäckt nya utvecklingsmöjligheter. En viktig sådan var behovet av att skapa en agil organisation för att kunna hantera vår snabba utvecklingstakt. Vad som började som ett IT-projekt ledde alltså till en helt ny verksamhet.

En kultur rustad för framgång

Som pensionsbolag arbetar SPP i en bransch som karaktäriseras av hög komplexitet och extremt långa tidsramar för sina kundåtaganden. För att utvinna den fulla potentialen av ny teknik och bli en aktiv del i det växande digitala ekosystemet inom insurtech krävdes en stor dos mod.

– SPPs kultur bygger på mod och passion, två avgörande nycklar för att lyckas med vår digitalisering. Det har stundvis varit en extremt utmanande process. Då krävs att organisationen har det tålamod och långsiktiga fokus som behövs för att ställa om hela verksamheten till en ny agil era, säger Kristin.

Digitalt försprång

Nu ger tålamodet resultat. I december 2019 kammade pensionsbolaget SPP hem förstapriset för Årets digitala projekt på CIO Awards. Priset gick till Sveriges första heldigitala tjänstepensionserbjudande som lanserades av SPP tidigare samma år.

– För oss är den verkliga framgångsfaktorn våra kunder. Allt handlar i slutändan om att enkelt och smidigt kunna möta våra kunders behov, och deras input har varit avgörande för att lyckas, berättar Kristin. 

Från effektivitet till effekt

Nu rustar SPP för vad Kristin kallar nästa generations insurtech, där fokus kommer ligga på det högre syftet med digitaliseringen – och den reella påverkan på omvärlden.

– För att kunna skörda den verkliga kraften av digitalisering måste vi gå från att enbart fokusera på vinster i form av effektivitet, till att även fokusera på effekten. Genom att använda insurtech som hävstång till vårt hållbarhetsarbete på SPP kan vi nyttja den ökade effektiviteten för att leverera ännu mer hållbara pensionslösningar till en allt större målgrupp, säger Kristin och fortsätter:

– För oss är digitalisering ett avgörande verktyg för att behålla vår position som ledande aktör i pensionsbranschen. 

Vill du veta mer om hur vi kan göra tjänstepension enkelt för ditt företag?

www.spp.se/tjanstepassion 

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?