ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från SPP

Från startup till scaleup – vad händer med pensionerna?

  • Jenny Rundbladh, företagsekonom på SPP.

Har man inte tjänstepension och andra förmåner på plats från start finns det risk att de glöms bort när bolaget växer snabbt. Men just i scaleupfasen är det viktigare än någonsin att värna om såväl medarbetarnas trygghet som företagets arbetsgivarvarumärke. Det menar SPP:s företagsekonom Jenny Rundbladh.

Tjänstepension för ditt företag

I kraftig tillväxt kan det vara svårt att få alla delar av verksamheten att hänga med i det höga tempot. Risken är att den initiala startupfasens bortprioriterade förmåner och pensionslösningar blir en belastning när rekryteringsprocessen ska dra igång på allvar.

– Man ser en stor skillnad i medvetenhet bland de talanger som företagen söker i dag, säger Jenny Rundbladh, företagsekonom på SPP.

– Dagens unga ser över sina pensionsförmåner eftersom de vet hur viktigt det är och vad det kommer att betyda i framtiden. Det är inte bara lön och friskvård som lockar.

Prioriterade områden
Men det är inte heller bara tjänstepensionen som kan få en rekrytering att gå i lås. För yngre generationer har värderingar, flexibilitet och trygghet seglat upp som prioriterade områden när man står i valet av arbetsgivare. Enligt Rundbladh ger företagets förmåner en unik möjlighet att spegla just detta.  

– Det kan handla om allt från trygghet här och nu i form av en hälsoförsäkring, till en mer långsiktig flexibilitet genom en bra pension. Vi ser också att hållbarhet seglar upp som en allt viktigare värdering för både talanger och företag. Genom att erbjuda en hållbar tjänstepensionslösning får företaget en reell skjuts i sitt hållbarhetsarbete, säger Jenny Rundbladh.

Rådgivning genom alla faser
Hon menar att det finns ett stort värde i att ha en pensionsrådgivare som kan följa med under hela resan från startup till scaleup. Då blir det också lättare att hitta lösningar som passar den aktuella kostnadskostymen – särskilt om kollektivavtal saknas. 

– I början kanske man inte har råd att sätta av några större pengar till de anställdas tjänstepension, men i senare skeden kan man till slut förhoppningsvis spegla ett kollektivavtal. Det viktiga är att kunna anpassa lösningarna efter den fas man befinner sig i för att attrahera rätt typ av personal.

Rundbladh tipsar även om förmånscoaching. En rådgivare går då igenom hur pensioner och förmåner ser ut på företaget i dagsläget och ger råd kring hur man tänka genom tillväxtfasen.

– Det är ett bra sätt att kartlägga var man befinner sig och vad vi kan förbättra. Svarar företagets befintliga förmåner upp mot dina anställdas behov och förväntningar? Representerar de vad du som arbetsgivare står för? En rådgivare kan hjälpa dig att hitta rätt i förmånsdjungeln.

Tjänstepension för ditt företag

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies