ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från SPP

Experten: 3 knep för att frigöra mer tid som chef

  • Hanteringen av företagets pensionsavtal kan vara en enorm tidstjuv.

För många chefer är tjänstepension både hjälte och bov. Den är en attraktiv och viktig förmån för dina anställda och ett verktyg för att ta arbetsgivaransvar. Samtidigt kan hanteringen av företagets pensionsavtal vara en enorm tidstjuv.

Läs mer om SPP:s pensionserbjudande

 Hur kan du som chef effektivisera pensionsansvaret, och få mer tid till annat? Enligt Jenny Rundbladh, försäljningschef på SPP, är svaret enkelt.

– Oavsett om det är du som chef eller någon annan i organisationen som sitter med pensionsansvaret, börja med att ställa dig frågan: är pensioner en huvudvärk eller ett mervärde för era anställda? Om du lutar mot det första alternativet så kan det vara en bra idé att se över era pensionslösningar, säger Rundbladh.  

 Avsätt tid nu för att hinna mer i framtiden 
 Upphandlingen av tjänstepensioner ges ofta mindre tid och möjlighet till eftertanke än andra större inköp. Samtidigt är ambitionerna och de interna kraven ofta höga. 

– Det kan låta lite motsägelsefullt men se till att avsätta tid nu för att kartlägga och hitta lösningar på just era pensionsutmaningar, så slipper du slösa tid på onödig hantering och administration i framtiden, säger Rundbladh.

Vikten av att synliggöra en osynlig förmån
Även om  tjänstepensionen är ett attraktiv förmån för de anställda är det ändå många som inte tänker på att de får mer än lön av sina arbetsgivare. Trots att tjänstepensionen ofta är den största personalkostnaden efter lönen kan fruktkorgen väcka ett större engagemang. Enligt en undersökning från SPP vet 7 av 10 svenskar inte ens hur mycket arbetsgivaren avsätter till deras pension. Därför är det viktigt att synliggöra förmånen för fler. Det skapar också trygghet och lojalitet bland de anställda.

– För många kan pensionsinformation uppfattas som krångligt och svårt att ta till sig. Att på ett enkelt sätt informera och öka engagemanget för tjänstepensionen kan vara ett viktigt verktyg för att skapa trygghet, tillit och lojalitet bland företagets anställda, förklarar Rundbladh och fortsätter:

– En nyckel för att lyckas med detta arbete är att delegera och effektivisera. 

Jenny Rundbladhs 3 knep för att frigöra tid:

1. Hitta rätt lösning för era behov
Se över dina befintliga avtal – svarar de upp mot företagets verkliga behov? Utgå från just era painpoints och jämför olika bolags lösningar för dessa. Med erbjudanden som ett dedikerat team, personlig rådgivning och löpande gruppinformation kan du som chef frigöra mer tid, och säkerställa ett högre värde för era anställda.

2. Synliggör förmånerna
Ta in hjälp för att synliggöra tjänstepensionen både i managementledet och mot de anställda. Du kan tjäna otroligt mycket tid och energi längre fram med en enkel och omfattande onboardingprocess, där anställda får hjälp och inspiration på plats för att själva kunna göra rätt val.

3. Låt någon annan göra jobbet
Oavsett val av pensionsleverantör och avtal är mitt råd att leta efter digitala lösningar som gör det enklare att göra jobbet själv, men också tillgång till stöd och hjälp när du behöver det. Ofta kan pensionsbolag erbjuda hjälp med allt ifrån administration till rådgivning för era anställda. Om företaget har behov av mer avancerade pensionslösningar, hitta en pensionsleverantör som även har denna expertis. 

Hur kan SPP hjälpa dig att frigöra mer tid? Läs mer här.  

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies