ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från SPP

Enklare än någonsin att få pensionskoll: Här är chatboten som ger en knuff i rätt riktning

  • Med hjälp av insikter om hur hjärnan bäst tar till sig information ska SPP:s chattbot Gajda hjälpa arbetsgivare att synliggöra tjänstepensionen.

Förra årets ekonomipristagare Richard Thaler är kanske mest känd för att ha myntat begreppet "nudging”. På senare år har nudging fått enormt genomslag och nu hakar även pensionsbolag på den beteendeekonomiska trenden.

Lär känna Gajda – proffset på pension

Nudging innebär att man puttar eller försiktigt leder människor i en annan riktning än den de annars hade tagit och blivit en viktig del i allt ifrån miljödebatten till regeringsstrategier. Men metoden är attraktiv även för pensionsbolag.

– Genom att integrera beteendeekonomiska insikter kan vi göra det lättare för fler att fatta smartare ekonomiska beslut. Vårt mål är att hjälpa företag att göra tjänstepension så enkelt att anställda orkar bry sig och agera. Där har nudging visat sig vara ett kraftfullt verktyg, säger Jenny Rundbladh, försäljningschef på SPP.

Beteendedesign ger knuff i rätt riktning
Ett konkret exempel på hur SPP bygger in beteendeekonomi i verksamheten är den prisbelönta chattboten Gajda. Med hjälp av insikter om hur hjärnan bäst tar till sig information ska Gajda hjälpa arbetsgivare att synliggöra tjänstepensionen.

– Nudging handlar om att ändra beteenden för att göra det enklare att välja rätt, och det är precis vad som är syftet med Gajda. På max fem minuter ska du som anställd få koll på din tjänstepension, och hjälp att fatta viktiga beslut utifrån just din livssituation, berättar Rundbladh.

Triggar hjärnans belöningscentra
Hjärnan dras åt snabba och positiva belöningar, vilket inte direkt gynnar disciplinen när det kommer till att sätta sig in i tjänstepensionen. Istället kan detta leda till så kallad prokrastinering – alltså att vi skjuter på uppgiften. Enligt Rundbladh kan rätt verktyg hjälpa till att undvika denna automatiska reaktion.

– En avgörande nyckel är att successivt bygga förståelse och självförtroende. Efter bara ett par punkter på agendan erbjuder Gajda därför en första möjlighet att ta en paus och fortsätta senare. De som gör det lämnar då tjänsten med en liten, men viktig klapp på axeln och "Bra jobbat, du kan nu mer än de flesta”. Genom detta triggas hjärnans belöningscentra, och uppgiften får ett extra värde här och nu.

Förenkling med glimten i ögat
Med Gajda har SPP försökt hitta en balans där juridiskt korrekt information levereras med glimten i ögat. En viktig framgångsfaktor för att lyckas med detta är förenkling av information.

Förenklingen av flödet bygger på nobelpristagaren Daniel Kahnemans principer om olika informationslager som gör det lättare för hjärnans långsamma, analyserande system att bibehålla kontrollen över vårt snabba, impulsiva system.

– Därför har Gajda delat upp informationen i ett lager med lättillgänglig “need to know”, samtidigt som den ger tillgång till mer djupgående “nice to know” för den som verkligen vill gräva ner sig i frågan, förklarar Rundbladh.

Avslutningsvis menar ändå Rundbladh att Gajda bara ett exempel på hur arbetsgivare kan ge de anställda bättre koll på pensionen:

– Oavsett om du som arbetsgivare väljer att erbjuda dina anställda ett verktyg som Gajda eller inte, finns en hel del pensionsinsikter att hämta från beteendeekonomin. Genom att underlätta för hjärnan att förstå tjänstepensionen kan du göra den så enkel att dina anställda bryr sig och inser värdet av arbetslivets viktigaste förmån.

Vill du veta mer om Gajda?

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies