1515
Innehåll från SpotlightAnnons

Expertrådet: Satsa på börsnotering tidigt i tillväxtresa

Börsen är inte exklusiv för storbolag. En börsnotering tidigt i tillväxtresan kan vara en avgörande skjuts framåt för mindre bolag med växtvärk, och med vägledning behöver den här resan inte alls vara komplicerad.  

Det är inte bara storbolag som kan och borde noteras. Även mindre och medelstora bolag som är i utvecklingsfasen av en ny teknologi eller produkt kan genom etablering på börsen få tillgång till kapital tidigt i tillväxtresan. 

Detta menar Spotlight, den svenska marknadsplatsen för aktiehandel som nischat in sig på tillväxtbolag. Med 20 års historik i bagaget har företaget byggt upp en expertis som gör börsnoteringen till en mindre komplicerad resa. I dag samlar Spotlight noterade bolag som verkar i vitt skilda branscher, men här finns stor potential för fler sektorer att upptäcka börsen.

Börsnotering smart alternativ till privat finansiering

– Medtech-bolag hittade börsen ganska tidigt, och det beror på att det inte funnits några andra aktuella alternativ för kapitalisering. Men vi ser att det finns sektorer som inte lika väl känner till börsen som ett sätt att nå riskkapital tidigt i tillväxtresan, säger Emelie Jarnesten, Head of Business Operations på Spotlight och fortsätter: 

– En förutfattad mening vi ofta möter är att ett bolag måste vara stort och ha en hög omsättning för att kunna noteras. Vi riktar strålkastarljuset på att det går att använda börsnoteringen som en metod för att bli just ett stort bolag med hög omsättning. Det är ett smart alternativ till privat finansiering eller riskkapital. 

Vill du veta om ditt företag är börsredo? Testa Spotlights börsindikator här.

Utbildningsportal underlättar för noterade bolag

Spotlight bidrar med en rad tjänster som gör livet som börsnoterat bolag lättare och tryggare. I en digital utbildningsportal, Spotlight Academy, finns över 100 videoklipp där experter ger sina bästa tips kring strategi, risk, finansiell kommunikation och inte minst hur man följer alla regler. Alla noterade kunder får också ett synlighetspaket med olika tjänster som hjälper företagen att nå ut i mediebruset och bli mer synliga för investerare.

– Det våra kunder uppskattar mest med oss är att vi har en väldigt nära relation med dem och agerar vägledare kring regler som annars kan upplevas som snåriga. Vi gör det enklare för tillväxtbolag att nå börsnotering och få ut mesta möjliga av börsnärvaron, säger Emelie Jarnesten. 

Läs mer om hur en notering på Spotlight går till här. 

Fakta om Spotlight

Spotlight Stock Market startade 1997 och är i dag en av Nordens ledande marknadsplatser för tillväxtbolag. Spotlight hjälper sina noterade bolag att bli synliga för investerare och erbjuder utbildning kring allt som rör resan efter börsnotering, allt för att förenkla vardagen som noterat bolag. Grundtanken är att ju enklare och tryggare Spotlight gör det för bolagen som noteras, desto enklare och tryggare känns det att gå in som aktieägare i dem. 

 

Mer från Spotlight

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?