Den allt mer digitaliserade samtiden, i kombination med en global pandemi, har gjort att allt fler vänder sig till nätet för sin handel. En tjänst som många använder sig av är Googles så kallade shopping ads: annonser med bild på produkten, titel, pris och butiksnamn.
– PLA, Product Listing Ads, har visat sig vara rejält framgångsrikt. Men för att vinna inom området krävs det att man jobbar smartare med både data och AI, exempelvis med AI-tjänsten Bidbrain. Genom den kan man snabbt nå nya nivåer i sin försäljning, förklarar Fredrik Lindros, vd på Speqta, som står bakom den nya SaaS-tjänsten Bidbrain.
Ökad svårighetsgrad
Historiskt sett har retail nästintill uteslutet handlat om butikens läge, och att alltid finnas där konsumenterna vistades. Men när allt fler fysiska butiker uteblir, eller när färre kunder besöker dem, krävs det nya strategier kring hur de ska synas på bästa sätt.
– Istället för att betala hyra på rätt adress kan man säga att e-handelsbutikerna nu betalar för att få synas för rätt kunder som dessutom visar köpsignaler. E-handeln står inför ett nytt kapitel och det är dags för handlarna att dra i växelspaken, säger Fredrik Lindros.
Denna typ av annonsering kommer kräva en hantering av stora datamängder och ställer krav på kompetens framöver, och den som inte använder sig av AI kommer bli snabbt frånsprungen, fortsätter han.
– Har du ett dussintal olika märken, i olika variationer som färg och storlek, olika priser gentemot konkurrenter, men även flera parametrar såsom tidspunkt på dygnet och månaden men även konsument-device så får du flera hundratals miljoner olika kombinationer. Ska du sköta den optimeringen av att buda för annonser själv, eller låta en AI ta över arbetet?
Valet av vapen
Den nya AI-tjänsten www.bidbrain.com förenklar denna budgivning på Google Shoppings annonser. Förutom att sköta budgivningen låter Bidbrain dig som e-handlare transparent se buden och varför en kampanj konverterar bättre alternativt sämre.
– När en annons går bättre eller sämre kan det bero på mycket: tid på dygnet, specifik dag, pris och mycket mer. Här får du de förklarande parametrarna, ofta sådant som du som e-handlare inte tänker på själv. Jobbet förenklas avsevärt och vår modell hittar ”sweet spots” för varje produkt när det är möjligt.
Allt pekar på att det är så alla måste jobba framöver för att vinna i branschen. De som inte har kunskapen inhouse brukar då ofta vända sig till en digitalbyrå alternativt Googles egna verktyg – något som Fredrik menar kan ha fallgropar. Byråerna har inte alltid den AI-kompetens som krävs, och det finns flera exempel där pengar lämnas kvar på bordet. Exempelvis höga CPC-kostnader och placering på annonsytor som sällan, eller aldrig, konverterar.
– Vårt verktyg är bara intresserat av att få ut annonser när de har en hög sannolikhet att konvertera. En professionell kock som ska skära kött jobbar inte med en schweizisk fickkniv, de använder en japansk kockkniv.
Om Speqta:
• Bidbrain.com är en SaaS-tjänst för budgivning på Google Shopping annonser.
• Bidbrain smyglanserades i november 2020 och testas på ett utvalt antal kunder
• Bidbrain är en del av börsnoterade Speqta (ticker: SPEQT) och affärsområdet AdTech
• Speqta omsatte 160 MSEK (L12M Q3 2020) med en EBITDA på 29 MSEK (L12M Q3 2020).
• Speqta har idag 45 anställda, och har kunder i 17 länder. Men Bidbrain tjänsten kommer rikta sig till en global marknad.
• Bland storägarna finns Swedbank Robur, Länsförsäkringar, Erik Selin och Henrik Persson Ekdahl förutom grundarna.