1515
Annons
Innehåll från South PoleAnnons

Varför är det viktigt för företag att ha en stark klimatstrategi?

Det självklara och tyvärr ganska dystra svaret är att om vi inte uppnår målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5° så kommer det inte att finnas en framtid för vare sig företag eller person. Gör vi inte tillräckligt i tid så kommer klimatförändringarna bli bestående, ingen har idag råd att förbise sin klimatpåverkan. Ljuset i tunneln är att vi fortfarande kan påverka och det är där South Pole kommer in i bilden. 

Det är avgörande för ett företags affärsnytta och överlevnad att se över sin klimatstrategi. Ett tydligt och trovärdigt hållbarhetsarbete är nyckeln till att skapa en god relation med kund, återförsäljare och kapitalmarknad. För att inte riskera att bli bortvald gäller det att agera på ett sätt som begränsar utsläppen med hjälp av en stark klimatstrategi såsom till exempel ett netto-noll mål. 

Möjliggör klimatåtgärder för alla

South Poles vision är att skapa en bättre framtid genom att möjliggöra klimatåtgärder för alla. Ett ambitiöst uppdrag som görs verkligt genom att bland annat hjälpa företag och organisationer att agera klimatsmart. 

– Hållbarhet är en form av riskhantering idag och påverkar värdet av ett varumärke. För att vara attraktiv på marknaden krävs det att man agerar hållbart, men att förstå vad det egentligen innebär kan kännas som en djungel. Genom oss får kunden tillgång till alla hjälpmedel som behövs för att sätta och uppfylla hållbarhetsmål specifika för deras organisation, säger Jens Olejak, VD South Pole Sweden AB och Regional Director Nordics. 

Gedigen erfarenhet från globala klimatprojekt

South Pole började med att utveckla klimatprojekt runt om i världen redan 2006. Idag har närmare 1,000 olika typer av projekt utvecklats inom exempelvis förnybar energi, naturbaserade lösningar såsom skogsplantering och främjande av biologisk mångfald. Varje projekt är noggrant utvärderat för att säkerställa största möjliga klimatnytta samt för att bidra till FN:s globala hållbarhetsmål. Utbudet av konsulttjänsterna är brett och spänner från att hjälpa företag mäta och rapportera sina utsläpp, implementera strategier och sätta mål samt identifiera var och hur klimatavtrycket kan minskas till eventuella investeringar i klimatprojekt.

 – Vi är innovativa och försöker hela tiden se vad vi kan göra mer och bättre när det gäller att hjälpa företag i sin klimatresa, säger Jens.  

Kommunikation är A och O

Varje företagskund har sina unika utmaningar och till skillnad från många andra aktörer i branschen erbjuder South Pole hela paketet. Från nulägesanalyser och klimatstrategier till kommunikation. 

– Sist, men inte minst, ger vi även kunden det stöd som krävs för att den ska kunna kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Den medvetna kunden idag reagerar på uttalanden angående hållbarhet och med South Poles hjälp kan man känna sig bekväm med att man kommunicerar trovärdigt och baserat på vetenskap, och därmed stärka sitt varumärke på marknaden, avslutar Jens. 

Om South Pole

South Pole är en globalt ledande aktör inom klimat- och hållbarhetsrådgivning. Vi hjälper våra kunder med deras klimatmål genom innovativa lösningar och tjänster, såsom strategier inom Net Zero (netto-noll) och klimatneutralitet.  South Pole är den enda aktören på den Nordiska marknaden som också utvecklar egna klimatprojekt runt om i världen.

Läs mer på www.southpole.com

Mer från South Pole

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med South Pole och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?