Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Så laddar Scania för en elektrifierad framtid

Scania accelererar i utvecklingen mot en elektrifierad fordonsflotta. 

Ett stort steg är satsningen på en högautomatiserad batterifabrik i Södertälje.

– Det här är superviktigt för att hänga med i framtidens transportsektor och att sätta Sverige på kartan, berättar Tony Persson, Head of Battery Production Team på Scania.

Ta del av Science Week 2021 – så satsar Scania på batteriproduktion 

Elektrifieringen av fordonsbranschen går snabbt framåt och för att leda skiftet bort från fossildrivna fordon satsar Scania stort på en ny batterifabrik. Målet är att kunna elektrifiera en stor del av fordonsflottan, även bussar, på kort tid. 

– Vi tror att batteridrift kommer att stå för en stor del av minskningen av utsläpp framåt. Genom att ha både utveckling och design av batterisystem tillsammans med produktion och inköp får vi större möjligheter att kontrollera batterierna och vi blir säkra på att vi kan skapa bättre produkter, berättar Tony Persson.

Så blir den nya batterifabriken

2023 ska den nya fabriken med cirka 200 anställda stå klar för att stegvis gå till full drift. Battericellerna, som ungefär har storleken som en bok, kommer att skeppas från Skellefteå för att sedan monteras på plats. Arbetet är till stor del automatiserat och går extremt snabbt, berättar Tony Persson. 

– Vi kommer hantera upp emot 100 000 sådana celler varje dag. Det är en cell i sekunden. Vi sätter sedan ihop 20 stycken tillsammans på en lång rad i något som kallas en batterimodul och svetsar med lasersvetsning. Allt går automatiskt. Sedan tar vi modulerna och lägger dem i större lådor, ungefär som stora flyttkartonger. Det är det som är batteripacken. 

Tony Persson är Head of Battery Production Team på Scania.
Tony Persson är Head of Battery Production Team på Scania.

Närheten till produktionen i Södertälje, där Scania även har sitt huvudkontor samt forskning, utveckling och finansverksamhet, ser han som en stor fördel. Var tionde minut kommer det att går en direkttransport in till chassifabriken med slutmontering av lastbilarna. 

– Det är en enorm satsning och när det handlar om så mycket pengar, kapital, tid och kompetens tror jag inte något är en självklarhet. Men när vi väl hade förstått principen att behålla produktion, konstruktion och inköp tätt tillsammans då var det en självklarhet att fabriken skulle ligga i Södertälje. 

Skapar nya arbetstillfällen i Södertälje

Även om det kommer att vara en hög automatiseringsgrad i fabriken kommer det fortfarande finnas delar som sker manuellt, bland annat för att kunna påverka processen och kvalitetssäkra produktionen. 

– Vi kommer säkra jobb i Södertälje och det kommer att dra med sig oerhört många andra positiva effekter. Det kommer skapa möjlighet för universitet att stärka upp den här kompetensen inom Sverige. Med dels ny teknik och väldigt hög automationsgrad behöver vi växla om kompetensen och vi har redan tagit fram ett antal program och utbildningsnivåer för att påbörja den här resan, berättar han.

I Södertälje finns dessutom Södertälje Science Park, en samverkansarena för forskning med fokus på hållbar produktion och KTH.

– Det behöver finnas både det akademiska och det industriella för att göra en sån här förändring i samhället. Det är en stor förändring, men den kommer inte att ske över en natt. Den kommer inte heller att ske i alla sektorer eller i hela värden på en gång, även om jag tror att den kommer, säger Tony Persson.

Nya möjligheter med en ny generationens batterier

Med den nya generationens batterier skapas även nya förutsättningar för transportsektorn. 

– Det batteriet som vi har nu är ett batteri som är bra för stadsnära bussar och lastbilar. Det kommer vi att fortsätta att utveckla, men nästa generations batterier kommer vi att kunna tillverka i en mycket större volym och då tror jag att marknaden kommer att vara mogen för att ta steget över till elektrifierade lastbilar och bussar.

Bland annat kommer de kunna erbjuda kunderna längre räckvidd än idag. 

– Med dagens batterier kan man köra omkring 250 kilometer. Man kan till exempel lasta något i Årsta och sedan köra runt en bit och sedan till Södertälje. Med nästa generation siktar vi på långdistanstransporter. Förare får köra 4,5 timmar och måste sedan ta en paus på 45 minuter innan de får köra i 4,5 timmar på nytt. Det är det vi siktar in oss på. En långtradare ska klara 4,5 timmar för att sedan laddas upp under pausen på 45 minuter. Runt 2023/2024 kan vi vara där och erbjuda ytterligare en bra produkt. Förhoppningsvis finns det då även en bra början på en laddinfrastruktur så att det går att köra från till exempel norra Italien över hela Tyskland till matbutiken här hemma, berättar Tony Persson. 

Nyfiken på Scania? Ta del av programpunkterna under Science Week 2021  

FAKTA: Det här är Science Week

• Science Week pågår den 3-5 februari och är ett samhällsforum som driver omställningen till en hållbar värld genom att skapa delaktighet, diskussion och opinion kring vår tids viktigaste frågor. 

• Vi arrangerar ett 80-tal digitala seminarier, panelsamtal och workshops om samhällsutveckling, hållbar produktion och entreprenörskap med aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor. 

• Bakom Science Week står Södertälje Science Park tillsammans med sina ägare Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca och KTH.

Här är hela programmet för Science Week 2021 

 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?