Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Produktionsänglar hjälper startups över ”Dödens dal”

Thorunn Widö och Mia Skoog på nFocus är ett av flera företag som deltagit i Produktionsänglar. Fotot taget på Toolspace.
Thorunn Widö och Mia Skoog på nFocus är ett av flera företag som deltagit i Produktionsänglar. Fotot taget på Toolspace.

Att ta en produktidé till industriproduktion är ett stort steg – och ett skede där många startupföretag försvinner utomlands.

Samtidigt står svenska tillverkare redo för nya affärer.

– Startups och leverantörer hittar inte varandra i dag. Det vill vi ändra på och samtidigt se till att produktionen stannar i landet, säger Monica Bellgran, initiativtagare till Produktionsänglar och professor vid KTH.

Produktionsänglar är en del av Science Week: Detta måste du veta som startup 

Många startups med fysiska produkter saknar den kunskap och det nätverk som behövs för att skala upp sin produktion och gå från prototyp till serieproduktion. Det svåra steget kallas ofta för ”dödens dal” – och är en fas där många innovatörer fastnar och ger upp. 

– Det finns heller ingen naturlig mötesplats för startups att träffa produktionscoacher eller leverantörer för att få hjälp när man står där med sin prototyp. Risken är därför stor att startupbolagen säljer sitt bolag alternativt väljer leverantörer utomlands, ofta i Kina eller Baltikum. 

Startupföretagen är rätt samstämda i sin syn på vilket stöd som finns i Sverige idag. Man menar att stödet finns i den tidiga fasen, men saknas när det gäller att förbereda för produktion. 

– Systemet är dels otroligt framtungt, men också baktungt. Det finns riskkapital och enormt många coacher som jobbar med affärsutveckling i den tidiga fasen, men när startups ska industrialisera sin produkt, det vill säga gå från prototyp hela vägen till full produktion, då är det helt annan kompetens som behövs. Dessutom saknas riskkapital för uppskalning av fysiska produkter. När väl företag tagit sig över ”dödens dal” och blivit mer etablerade då finns det återigen ett välutvecklat innovationssystem. Det mesta av produktionsforskningen och -utbildningen är exempelvis inriktat mot mellanstora eller lite större företag idag. 

Digital Matchmaking – så går det till

Samtidigt står leverantörer och tillverkningsanläggningar runt om i Sverige redo. Det är där Produktionsänglar kommer in i bilden. Under året har de börjat matcha startups med leverantörer på digital väg.

– Vi identifierar möjligheterna med en form av speed-dejting som vi kallar Digital Matchmaking. I korta digitala videomöten möter startup-bolag tillverkare runt om i landet för att se om det finns en match mellan produkt och leverantör. Vi erbjuder också en erfaren produktionsexpert som kan hjälpa startup-bolagen i diskussionerna med tillverkaren. Eftersom produktion och produktionsteknik är ett väldigt brett kompetensområde så ser vi att produktionscoachning är något som startups verkligen efterfrågar. Det är många frågor på vägen som behöver svar, berättar Monica Bellgran.

”Effektivt sätt att möta kunder”

Under året har Digital Matchmaking redan sått nya frön och ett av de medverkande leverantörsbolagen som ser stora möjligheter och framtida affärer är Prodma AB i Mariestad. 

– Det har gett oss ett väldigt effektivt sätt att möta nya kunder. Vi märker snabbt om idéerna stämmer med våra resurser och kompetenser. Skulle vi i stället först leta upp och sedan åka ut och besöka företagen rent fysiskt skulle det ta oerhört mycket längre tid. Digital Matchmaking har redan lett till konkreta affärer och vi ser en väldig potential i konceptet, berättar Jan Kristoffersson, vd på företaget.

I Prodmas anläggning i Mariestad utvecklas lösningar och serietillverkas produkter inom kylteknik, värmeteknik och avfuktning och företaget hjälper gärna till med utveckling och industrialisering om det är en produkt de tror på.

– Det viktigaste är att det finns en affärsplan och att ta reda på om produkten är industrialiserbar. Sedan hjälper vi dem att få ut produkten på marknaden.

Varför har vi 1000-tals affärsänglar men bara två produktionsänglar? 

Stödjer produktion i Sverige

En fortsättning för Digital Matchmaking, som finansieras av Vinnova, är bland annat att bygga en bank med produktionsexperter inom olika produktionstekniska områden. Enligt Monica Bellgran saknas detta i Sverige.

– Om svenska startups skulle få lika mycket stöd för produktionsuppskalningen som man får på den affärsmässiga sidan skulle vi sannolikt se många fler scale-ups växa i Sverige. Vänder man sig dessutom till svenska leverantörer istället för utländska så får vi dubbel effekt. Konkret bygger det svenska jobb och vår välfärd.

– Vi befinner oss mitt i en transformation för att bli fossilfria och hållbara. Det innebär att alla bolag måste ställa om – och alla kommer sannolikt inte att överleva. Då är det ännu viktigare att vi både stödjer befintliga leverantörer och föder på med nya startupbolag, säger hon och fortsätter: 

– Många av de här bolagen har jättespännande produkter som syftar till att bidra till ökad hållbarhet. Man vill också producera hållbart och lokalt. Då måste vi hjälpa till och överbrygga det här gapet som finns i innovationssystemet i dag.  

”Det här är morgondagens produkter”

För den svenska tillverkningsindustrin innebär det både nya jobbtillfällen och ökad konkurrenskraft. Ett av de andra företagen som medverkar i satsningen är Eskilstuna Elektronikpartner AB, som har lång erfarenhet av både utveckling och tillverkning av elektronik. 

– Jag tror att industriföretagen får upp ögonen för startups på ett annat sätt i det här. Det stretchar tanken i hur du måste tänka mer innovativt framåt och våga ta in nya produkter i din produktion med en viss risk, men samtidigt en stor möjlighet, säger Mikael Joki, vd på företaget.

– De produkter vi har i produktion i dag det är dagens produkter. Det vi stoppar in här är morgondagens produkter. 

Ta ditt företag till nästa nivå med Produktionsänglar – så går det till 

FAKTA: Det här är Science Week

• Science Week pågår den 3-5 februari och är ett samhällsforum som driver omställningen till en hållbar värld genom att skapa delaktighet, diskussion och opinion kring vår tids viktigaste frågor. 

• Vi arrangerar ett 80-tal digitala seminarier, panelsamtal och workshops om samhällsutveckling, hållbar produktion och entreprenörskap med aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor. 

• Bakom Science Week står Södertälje Science Park tillsammans med sina ägare Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca och KTH.

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?