ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Smart Eye

Smart Eyes eye tracking banar väg för en säkrare bilresa

Framtidens bilar är ett hett samtalsämne, och självkörande sådana dyker upp allt mer på marknaden. Smart Eye har tagit ett stort kliv in i branschen med sin eye tracking, som på många olika sätt kan göra bilresan säkrare. 

– Vår drivkraft är att rädda liv och har alltid varit det, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.

Eye tracking, på svenska: ögonspårning, handlar om att mäta var en människa tittar någonstans. Genom en kamera filmar den ögonen och ansiktet, och tack vare kalkyler kan den räkna ut var blicken faller. Martin Krantz är vd på Smart Eye och berättar att den allra svåraste formen av eye tracking att utveckla är just den som finns i bilar.

– En bil skumpar väldigt mycket och det är många olika ljusfall, till exempel när den åker in i en tunnel eller om solen plötsligt kommer fram. Det är jättesvårt att mäta, mycket svårare än något annat.

Stoppar trötta förare

Att hitta eye tracking som fungerar och mäter bra i bilar har tagit lång tid, men nu börjar systemen allt mer dyka upp. Förutom att veta vad en person tittar på håller systemet även koll på bland annat hur huvudet är vridet, hur ögonlocket rör sig och pupillens storlek – samtidigt som den analyserar om föraren är uppmärksam eller trött. 

– Med ett sånt här system integrerat i bilen kan den se till att stanna om den märker att du är för trött. Är det uppenbart att föraren är helt slutkörd och att det är ett akut insomningsförlopp så kan bilen sätta igång varningsblinkers, kör in till sidan och ringer till exempel Volvo on Call eller någon annan liknande tjänst. 

Den första funktionen som finns i dag tillåter förare med ett avancerat förarstödsystem av typen Pilot Assist att släppa händerna från ratten – så länge systemet mäter att du fortfarande tittar på vägen. Utan eye tracking så börjar bilen efter tio sekunder, som Martin Krantz säger, bråka rejält och kräver fokus igen. Framöver väntas mer avancerade system komma, med allt från bättre kameror till smartare och mer kapabla system.

– Det kommer finnas ett väldigt intuitivt och härligt UX i bilen, där bilen förstår mer vad du faktiskt är ute efter.

Självkörande bilar – en het debatt

När ämnet autonoma bilar dyker upp faller mångas tankar på det som kallas för Level 5, en fullt självkörande bil där gaspedalen och ratten egentligen fungerar som tillval. Detta finns fortfarande inte, och är enligt Martin Krantz inget som kommer inom den närmaste tiden.

– Det finns företag i USA som är världsledande inom området med dyra sensorer och utrustning i högsta klass, som ändå inte har kunnat integrera robotar i den mänskliga trafiken. Jag tror inte att vi pratar om Level 5 på allvar förrän om minst fem till tio år. Skulle det finnas perfekta Level 5-bilar i dag skulle inte de manuellt styrda bilarna vara utbytta förrän om ett tag de heller. Det är en lång process kvar, och säkert minst 25 år innan transportsystemet är helt nytt och förhoppningsvis både automatiserat och elektrifierat.

En het debatt i frågan om bilar ska vara självkörande eller inte handlar om risken för olyckor. Bilar med Level 2-system påkopplade höjer säkerhetsnivån rent statistiskt jämfört med en manuell, och gör färre misstag. Martin Krantz påpekar att det handlar om just färre misstag, och att det fortfarande kan ske.

– Uppstår det ett fel som gör att en bil till exempel åker in i sidan på en lastbil får det oerhört mycket skriverier. Där kan man likna det med airbags. Sitter du för nära och lutar huvudet mot ratten och den utlöses fungerar airbagen som en giljotin. Bara i USA dör 100 personer varje år på grund av detta, men ingen ifrågasätter ju krockkuddar för det, och det är klart ingen gör det. 

Samma ska gälla för självkörande bilar, menar han. Sätter du in ett eye tracking-system så försäkras också att föraren inte gör annat, som att surfa eller kolla film. Det mest farliga beteendet, och en starkt bidragande orsak till olyckor, filas alltså bort.

– En självkörande bil plus en förare med någorlunda koll gör att maskinen och människan gemensamt övervakar säkerheten – då kan det inte bli mycket bättre!

En intressant framtid till mötes

Parallellt med att utvecklingen tar stora steg gör Smart Eye detsamma. Under förra sommaren började allt fler offertförfrågningar dyka upp, från den ena högvolymtillverkaren till den andra. 

– Det var otroligt häftigt att plötsligt inse att vi gått från att den någon gång ska sprida sig till massmarknaden, till att faktiskt göra det. Det har hänt snabbare än vad jag trodde, och så gott som alla stora tillverkare håller på att handla upp det. Vi kommer totalt finnas på nio bilmärken och i 56 modeller.

Martin fortsätter med att berätta att de är mycket positiva över deras finansiella framtid, och att de har gått från att finnas i premiumbilar till att snart finnas i massmarknadsbilar. Han menar att implementationen påminner om säkerhetsbältet och krockkuddens intåg, och att samma mönster verkar upprepa sig.

– Vi anser med fog att eye tracking kommer vara lika vanligt och självklart som det, avslutar han.

Läs mer om Smart Eye här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Smart Eye och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer