Annons
Innehåll från SkistarAnnons

Skulle köpa en fjällstuga - skapade friskvårdstrend

Mats och Erik Paulsson åkte från Skåne till Sälen 1975 för att köpa en fjällstuga. De kom hem som ägare till en skidbacke och en hel stugby.
Mats och Erik Paulsson åkte från Skåne till Sälen 1975 för att köpa en fjällstuga. De kom hem som ägare till en skidbacke och en hel stugby.

1975 skulle de skånska bröderna Paulsson köpa en semesterstuga i fjällen för sina anställda. 2020 har verksamheten vuxit till att bli ledande inom alpin fjällturism med Skandinaviens största skidanläggningar. 


– Att åka till fjällen var verkligen förebyggande friskvård för Mats och Erik. Det är något vi fortfarande sysslar med och något som blir allt viktigare i framtiden, säger Stefan Sjöstrand, SkiStars VD.

45 år av rörelseglädje  

Aktiv semester är en självklarhet idag, när svenskar bokar vinterresan inte långt efter sommarens härliga hängmatteliv. Två av dem som skapade trenden och som lyfte in glädjen i att kombinera hälsa med turism var de skånska bröderna Erik och Mats Paulsson. 

I augusti 1975 hoppade de in i bilen och körde E4:an norrut från Förslöv. Kartan tog sikte på Dalarna, närmare exakt Lindvallen i Sälen. Ambitionen att köpa en enkel fjällstuga som en hälsoinvestering för sina anställda på byggbolaget Peab växte snabbt. När bröderna väl kom tillbaka till Skåne hade de med sig en hel stugby (37 hus) inklusive skidbacke. 

Skidskola i Lindvallen.
Skidskola i Lindvallen.

Skandinaviens största skidanläggningar

Resten är ett stycke frostnupen nutidshistoria för alla de 100 000-tals svenskar som någon gång varit på vintersemester i Sälen. I dag driver SkiStar Skandinaviens största skidanläggningar, tre i Sverige och två i Norge – och är även etablerade i St-Johann i den legendariska österrikiska vinterregionen Tyrolen. 

 – När jag kom upp till Sälen för 45 år sedan kunde jag knappt stå på ett par skidor. Första gången fick jag faktiskt gå ner med skidorna på axeln, berättar Mats Paulsson, en av SkiStars grundare, i en exklusiv intervju på SkiStars youtubekanal. 

Gäster i Lindvallen på 80-talet.
Gäster i Lindvallen på 80-talet.

Verksamheten stod dock snabbt på säkra fötter. Och investeringen i lilla Lindvallen ledde snart vidare mot fler pister i Sälenområdet: Högfjället, Tandådalen och Hundfjället. Snart utvidgades verksamheten till Vemdalen, Åre, Trysil, Hemsedal och SkiStars introduktion på börsen. Men hela tiden utan att glömma grundidén.

– Förebyggande friskvård var något bröderna hela tiden haft som syfte. Och att åka till fjällen var verkligen det. Jag är väldigt glad över allt våra medarbetare har gjort genom åren, säger SkiStars vd Stefan Sjöstrand. 

Digital incheckning i stugorna

I dag är digitaliseringen ett allt mer naturligt inslag både i resebranschen och i skidbackarna. 2019 utsågs skistar.com till Sveriges bästa sajt och inför kommande säsong kommer skidkoncernens app att bli än mer synlig. 

Liftkorten kommer att kunna laddas direkt i SkiStars app, så att besökarna får mer tid över för avkoppling och skidåkning. Inför vintern erbjuder även en del destinationer boenden med digital incheckning i appen eller möjligheten att hämta nycklar i digitala incheckningsboxar. På så vis behöver gästerna inte köa för att hämta ut nyckeln i receptionen, och dessutom mer viktigare än någonsin minimeras den fysiska kontakten. 

Skistars mål är att locka besökare till sina destinationer året runt, berättar vd:n Stefan Sjöstrand.
Skistars mål är att locka besökare till sina destinationer året runt, berättar vd:n Stefan Sjöstrand.

Behovet av hälsosam turism ökar hela tiden, menar Stefan Sjöstrand:

– Erik och Mats visste nog inte hur rätt ute de var och hur stort behovet av en aktiv semester skulle vara 45 år senare. Men det ökade intresset för aktiv semester i fjällmiljö ger oss nu möjligheten att fortsätta utveckla de som bröderna startade redan 1975, säger han. 

Fjällmiljö året runt

I spåren av det allt större intresset för aktiv turism satsar SkiStar nu också på att göra sina destinationer ännu mer tidlösa. Från fyra intensiva vintermånader per år är ambitionen kristallklar: att kunna njuta av fjällnaturen 12 månader om året. 

– Att skapa destinationer året om handlar också om långsiktighet - att få folk att bosätta sig på orten och ta ett stort ansvar för sitt arbete. Vårt mål har ju alltid varit att alla ska må bra, det var så det här med fjällen startade en gång, säger Mats Paulsson i den exklusiva intervjun. 

Intervju med en av grundarna – Mats Paulsson om varför SkiStar startade

Det har gått 45 år sedan bröderna Paulsson köpte Lindvallens skidanläggning.
Det har gått 45 år sedan bröderna Paulsson köpte Lindvallens skidanläggning.

Några nedslag:

1975 - Bröderna Erik och Mats Paulsson köper skidanläggningen Lindvallen i Sälen.

1994 - Lindvallen i Sälen AB noteras på Stockholmsbörsen.

1997 - Tandådalen och Hundfjället AB förvärvas.

1999 - Åre-Vemdalen AB förvärvas.

2000 - Hemsedal, Norges näst största skidanläggning förvärvas.

2001 - Koncernen tar namnet SkiStar AB.

2005 - Trysil, Norges största skidanläggning, förvärvas. 

2016 - 68% av skidanläggningen St. Johann in Tirol i Österrike förvärvas.

Mer från Skistar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skistar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?