ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från SJ

Förhandstitt: Här är nya X2000

I slutet av året är det äntligen dags. Nya X 2000-tåg har redan börjat provköras – och ska successivt tas i bruk från årsskiftet.
– Det blir ett helt nytt tåg men i ett beprövat och robust skal, säger Arvid Fredman, chef för X 2000-tågen på SJ.

Läs mer om nya X2000 och se fler bilder 

 De nya X 2000-tågen får en lång rad förbättringar och ska vara snabbtåg i toppklass i ytterligare 20-25 år, är tanken.  De kommer att vara mer energieffektiva – men också mer robusta och pålitliga.
Förarhytt och driv- och styrsystem med transformator ska bytas ut ur alla tåg – liksom bord, säten och hyllor. Allt ska ersättas med modern teknik och inredning. 80-talets datateknik kommer att uppgraderas till den allra senaste. Allt i syfte för att göra framtidens tågresor ännu bekvämare.

– Man kan säga att vi byter hjärta och hjärna på patienten, men inte skelettet. De tekniska uppdateringarna kommer också att ge bättre punktlighet för våra resenärer, säger Arvid Fredman.

Att modernisera de 36 X2000-tågen kostar uppemot 3,6 miljarder kronor – men det är en investering som alla resenärer kommer att uppskatta väldigt mycket.
Och många har fått vara med att tycka: personal, resenärer, lokförare. Som exempel kan nämnas att stolarna i 1 och 2 klass har arbetats om fyra gånger. Allt för att hitta den perfekta komforten och utseendet.

I januari började redan de första testkörningarna och de kommer att pågå fram till i höst. De blir med tiden alltmer avancerade och sker även på öppna spår och över hela landet. Till hösten kommer det säkerställas att all teknik fungerar och att resultaten av alla tester har tagit om hand. Därefter görs nya tekniktester under hösten för att verifiera att allt är okej. Parallellt med allt detta arbetas också med inredningen.

I december kommer sedan det första nya, uppgradera X2000-tåget att gå i trafik. Därefter kommer successivt fler tåg komma ut.

 Läs mer om nya X2000 och se fler bilder 

NÅGRA AV FÖRBÄTTRINGARNA MED NYA X 2000

 

  • Nya, bättre stolar med smäckrare tyg och bredare benutrymme i förstaklass.
  • Modernare och bättre belysning.
  • Större och smartare bagageförvaring.
  • Nya handikapptoaletter och bättre tillgänglighet för funktionshindrade.
  • Luftkonditionering som anpassas för varje vagn.
  • Nya dörrar.
  • Snabbare wifi.
  • Fler kan åka – men utan att det blir trängre.
  •  En ny bistro med inspiration från amerikanska diners och italienska kaffebarer.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies