Annons
Innehåll från SigmaAnnons

När krisen slog till – hjälpte kund bygga e-handel på två veckor

Sofie Hedman
Sofie Hedman

När svenska folket sitter hemma och väntar ut corona-krisen drabbas de fysiska butikerna allra hårdast. Att då sakna en digital närvaro kan sluta illa, men det går att lösa. På två veckor har Sigma byggt upp en e-handel åt en kund som endast haft fysisk närvaro.

– Det är en väldigt stark retailkund med fysiska butiker som nu valde att ställa om för att även finnas online, berättar Sofie Hedman, projektledare och affärsanalytiker på Sigma Unified Commerce.

– Vi kunde basera e-handeln på tillgänglig teknik inom den koncern de ingår i, men det rör sig om en helt ny lösning specifikt för dem.

Allt har gått väldigt snabbt och Sigma har engagerat sina experter inom alla berörda områden.

– Det här är ett helt unikt läge och det ska bli otroligt spännande att se hur det tas emot.

Digital stabilitet

Coronapandemin är något som påverkar alla, och Sigma ser att allt fler företag prioriterar digital stabilitet, ställer om sig mer än tidigare till e-handel.

– Jag rekommenderar ingen att bygga en e-handel på två veckor, men om man verkligen måste så är det bra att skaffa sig en partner som har jobbat med det här förut.

Digital närvaro och digital stabilitet är så mycket mer än att ha en e-handel. Inte minst handlar det om att bygga omnikanaler, så att kundupplevelsen blir densamma oavsett plattform.

– Budskapet man förmedlar fysiskt måste kunna översättas online.

Att ha stenkoll på data och kundbeteenden är prioriterat.

– Digitala kunder lämnar fotspår, så du kan alltid ha koll på data. Vi kan hjälpa dig att välja rätt väg för att driva utvecklingen framåt.

Sigma Unified Commerce erbjuder en rad tjänster som kan stärka företags digitala stabilitet. En hälsocheck kan exempelvis svara på frågan; Hur mår din e-handel – egentligen?

– Kunden kan ha stirrat sig blind på en liten del av verksamheten, och då kan det behövas externa ögon som tar en titt. Vi gör en omfattande nulägesanalys och kommer med förbättringsförslag.

Unik kommunikationsplattform

Företag behöver kunna kommunicera med sina kunder, nå ut med korrekt information till rätt personer, i rätt tid och på rätt sätt och att skapa en digital dialog genom 2-vägskommunikation. Sigma Unified Communication är en lösning som kan appliceras på de flesta behov kopplade till kommunikation, och ger dig möjlighet att leverera ett och samma budskap eller dialog oavsett kanal till en grupp eller enskilda individer. Unified Communication har API för e-post, SMS, pushnotiser, WhatsApp och Messenger. Bland de som använder Unified Communication återfinns en av världens största researrangörer som använder den för sin digitala service.

– Resebranschen är ett område där vår kommunikationsplattform fungerar väldigt bra. Skolområdet är ett annat, men det är användbart inom många områden som kräver realtidskommunikation.

Sofie understryker vikten av digital stabilitet.

– Som vi har visat går det att lösa på kort tid om det krisar, men det bästa är såklart att stabiliteten redan finns på plats.

EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Fakta: Unified Commerce

Unified Commerce är en specialistenhet inom Sigma som levererar allt du behöver för digital handel. Företagets mål är att ge sina kunder en enklare och effektivare hantering, samt att ge sina kunders kunder en bättre upplevelse, genom att samla alla system som rör digital handel och kunddialog till ett ekosystem.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?