Innehåll från SeatAnnons

Stor SUV med modern teknik – här nya Seat Tarraco

Seat Tarraco ser smidig ut, men är en SUV i fullstorlek.
Seat Tarraco ser smidig ut, men är en SUV i fullstorlek.

Seat har genomfört en produktoffensiv och har bland annat lanserat flera SUV:ar.

Den senaste är den största nyheten: Sjusitsiga Seat Tarraco, en modell som öppnar upp ett helt nytt segment.

Lär dig mer om Seat Tarraco 

Tarraco är tillverkarens nya flaggskepp. Förutom att den är störst i modellprogrammet betyder det att Tarraco får presentera den senaste tekniken och att modellen har ett designspråk som visar vägen för många framtida modeller.

Bilen ser smidig ut, men det här är en SUV i fullstorlek – Seat Tarraco är nära fem meter lång och 1,7 meter hög. Det betyder väl tilltagna innermått med gott om plats för både passagerare och bagage. I Sverige är modellen femsitsig som standard, men en extra sätesrad finns som tillval. Lastutrymmet anges till 760 liter med den andra sätesraden uppfälld. Modellen har en dragvikt på upp till 2 400 kg med fabriksmonterad dragkrok.

Digital instrumentering

I kupén finns ett 10,25-tums digitalt instrumentkluster som kallas Digital Cockpit och en 8-tum stor HMI-skärm som ger tillgång till ett antal uppkopplade tjänster. Tarraco är också Seats första modell som kan erbjuda med ”Gesture Control”. Den här tekniken låter föraren kontrollera olika funktioner, som till exempel volymen på ljudanläggningen, genom att föraren gör olika rörelser med handen i luften.

Seat har haft ett tydligt fokus på säkerheten när de utvecklade Tarraco. Modellen fick det högsta betyget 5 stjärnor när den testades av ansedda Euro NCAP och erbjuder en rad moderna säkerhetssystem. Här finns bland annat Lane Assist och Front Assist med cykel- och fotgängardetektion som standardutrustning och som tillval finns funktioner som dödavinkelvarnare, trafikskyltigenkänning, kökörningsassistent, adaptiv farthållare och helljusassistent.

Anpassas efter körstil

Precis som övriga modeller i Seats modellprogram är Tarraco byggd för att vara en rolig bil att köra, samtidigt som komforten ska vara bra. Här spelar adaptiv chassikontroll (DCC) en avgörande roll. Föraren kan själv välja sina inställningar för att få den körupplevelse man önskar. Ett automatiskt läge finns också, tekniken anpassar sig då själv beroende på vägens underlag och förarens körstil.

Kommer som laddhyrid

Seat Tarraco erbjuds med flera motoralternativ, både bensin och diesel. Modellen finns också med fyrhjulsdriften 4Drive och med en sjuväxlad automatisk DSG-växellåda. I början av nästa år lanseras Tarraco som laddhybrid med en drivlina som kombinerar eldrift med en modern förbränningsmotor.

Seat Tarraco kostar från 285 900 kronor. För tjänstebilskunder finns Business Edition, en fullutrustad bil med fyrhjulsdrift och automatlåda för under 7,5 basbelopp.

Lär dig mer om Seat Tarraco 

Mer från Seat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?