Innehåll från ScaleUp AcademyAnnons

Entreprenörer i framkant: Så skalade vi upp företaget

Techföretaget Beetroot ser en kraftigt förbättrad lönsamhet och växer med 45 procent bara i år – och är därmed fler än 500 anställda. Här berättar grundare och VD Andreas Flodström om verktygen de använt för att lyckas. 

Företaget Beetroot tillhandahåller techlösningar och tror på att våga gå ifrån konventionerna för vad man ”ska göra”. Nyskapande i sin bransch såg de möjligheten att skala upp, men behövde hitta nya verktyg för att lyckas. Genom ScaleUp Academy fick de chansen. När ScaleUp Academy startades för drygt tre år sedan, var visionen att hjälpa entreprenörer och ledare i företag som Beetroot att få tillgång till dem mest effektiva verktygen för att realisera sina idéer och visioner. 

– Det är bra att löpande utmana sin affärsmodell, strategi och organisation för att inte fastna i invanda spår och tankemönster. Vi såg ScaleUp Academy som just en sådan möjlighet. Det viktigaste vi fick med oss var verktyg kopplade till sätt att systematisera strategi och att sedan ta avstamp i strategin för att utveckla den dagliga verksamheten. Vi fick också med oss konkreta verktyg för att få finansiell överblick och tydliggöra var och hur i verksamheterna värde skapas, säger Andreas Flodström. 

Andreas Flodström är vd på Beetroot.
Andreas Flodström är vd på Beetroot.

ScaleUp Academy är ett ettårigt program där utvalda bolag får tillgång till praktisk handledning och coaching från experter för att tackla tillväxtutmaningar.

– Det är en bra möjlighet att få stöd i uppskalningen av sitt bolag genom en välbeprövad metodik och kraftfulla verktyg. Att gå programmet gör att man tvingas tänka nytt och utmana sina etablerade rutiner, det är så att säga svårt att växa ett företag på samma sätt från 0-100 personer som från 100-1000. Programmet ger också möjlighet att lära känna och dela erfarenheter med andra entreprenörer i tillväxtföretag.

”Vi har plockat russinen ur ScaleUp-kakan”

Utbildningen bygger på en metodik som utvecklats vid MIT-universitetet i Boston, och under det ettåriga programmet får de utvalda företagen – med en omsättning mellan 20 och 200 miljoner kronor – hjälp att bland annat vässa sina strategier och tackla tillväxthämmande utmaningar. Under utbildningen träffas deltagare från olika bolag och branscher elva gånger för att arbeta med, och utbyta erfarenheter kring teman som ledarskap, strategi, genomförandekraft och finansiering. 

– Vi arbetar fortfarande med det vi lärde oss, om än i ett något vidareutvecklat format. Vi har plockat russinen ur ScaleUp-kakan och byggt in de metoder och verktyg som passar i vår verksamhet och vårt sätt att jobba. Ett exempel på detta är ramverket som ScaleUp tillhandahöll för att sätta stora, ambitiösa mål, berättar Andreas Flodström. 

Beetroot är ett av programmets vassa företag med höga ambitioner, som lyckats med sina visioner om att utvecklats. Programmets syfte är just det, att ge ambitiösa företagare en skjuts på vägen där det finns en möjlighet att dubbla sin omsättning eller bli marknadsledande.

– Anledningen till att vi lyckats växa så snabbt är en kombination av hårda och mjuka faktorer. Mjuka faktorer som en företagskultur byggd på högt förtroende och distribuerad auktoritet som i sin tur hjälpt oss att bygga ett team med fantastiska människor. Hårda faktorer som en kontinuerligt uppdaterad strategi, hög teknisk kompetens och lagom aggressivt risktagande. Vi har växt relativt snabbt varje år sedan starten 2012. ScaleUp Academy var viktigt för att vi skulle kunna ta nästa steg, och vi har ökat omsättningen med cirka 50 procent och 200 personer sedan dess, avslutar Andreas Flodström. 

Läs mer om hur Di ScaleUp och ScaleUp Academy kan ta ditt företag till nästa nivå här! 

 

Mer från ScaleUp Academy

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ScaleUp Academy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?