1515
Annons
Innehåll från SAS InstituteAnnons

Poddentreprenören: ”Viljan att analysera har gjort mina företag framgångsrika”

Vid 35 års ålder kan Morten Strunge titulera sig framgångsrik serieentreprenör. Den gemensamma nämnaren för alla hans företag är det datadrivna förhållningssättet. Ett förhållningssätt som Morten har odlat med passion.
Vid 35 års ålder kan Morten Strunge titulera sig framgångsrik serieentreprenör. Den gemensamma nämnaren för alla hans företag är det datadrivna förhållningssättet. Ett förhållningssätt som Morten har odlat med passion.Foto:Emil Jakobsen

Han är mannen bakom framgångsrika företag som Mofibo, Onfone och Plenti. De senaste två åren har han fokuserat på poddar med snabbväxande startupen Podimo.

Morten Strunge är en av Danmarks skickligaste och mest drivna entreprenörer. Enligt honom själv är det hans datadrivna sida som har varit den viktigaste framgångsfaktorn.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här.

2019 lyssnade han på sin första podd. Podcastformatet höll precis på att slå igenom och Morten Strunge kände genast att det var något för honom – både privat och professionellt. Samtidigt började han att undra: Varför kommer jag inte automatiskt vidare till avsnitt två? Varför får jag inga rekommendationer om andra poddar baserat på min lyssningshistorik? Varför följer de inte upp mig som lyssnare?

Snart var han igång med sin senaste satsning i raden av framgångsrika företag: Podimo – en betalningsplattform som både skapar och delar podcastinnehåll, med starkt fokus på användarupplevelsen.

Den 30 september 2021 firade Podimo tvåårsjubileum med 120 anställda och verksamhet i Danmark, Tyskland, Spanien och Norge. Nästa år kommer företaget att etablera sig i ytterligare fyra länder.

Vägen till framgång sällan spikrak

Datadrivna företag med stark tillväxt har blivit Morten Strunges specialitet. Podimo är inget undantag.

Med Podimo var utmaningen att få folk att betala för en produkt som finns gratis på många ställen. Men plattformens stora fokuset på användarupplevelsen har gett resultat.
Med Podimo var utmaningen att få folk att betala för en produkt som finns gratis på många ställen. Men plattformens stora fokuset på användarupplevelsen har gett resultat.Foto:Emil Jakobsen

Här var utmaningen att få användarna att vilja betala för en prenumeration, trots att det finns mängder av gratispoddar på marknaden. Podimo har testat många olika format och satsat på högkvalitativt innehåll, för att erbjuda något nytt och unikt på marknaden.

– Vi har hela tiden strävat efter att förbättra vår strategi. Jag har aldrig sett eller varit delaktig i ett nystartat företag där vägen till framgång har varit spikrak. Man testar massor av olika saker innan man hittar rätt. Så var det för oss också, särskilt under det första året. Men nu har vi börjat hitta rätt format, så nu växlar vi upp, förklarar han.

Analysera på djupet

Allt började med en undran och en vilja att både skapa och förstå. Och det är just detta driv som är djupt rotat i Morten och som har varit avgörande för hans framgångar som entreprenör.

– Jag skulle säga att jag är ganska dataorienterad. Det första jag gör på morgonen är att öppna vår dashboard och titta på företagets nyckeltal – till och med innan jag säger god morgon till min fru. Du måste förstå ditt eget företags kärnverksamhet i detalj för att förstå vad som påverkar det och hur du kan få olika faktorer att utvecklas i en viss riktning, säger han.

För Morten Strunge är nyfikenhet innovationens hörnsten. Och det är nyfikenheten som gör honom till en noggrann analytiker.
För Morten Strunge är nyfikenhet innovationens hörnsten. Och det är nyfikenheten som gör honom till en noggrann analytiker.Foto:Emil Jakobsen

– Jag har ett inneboende intresse att analysera data, därför lägger jag mycket tid och kraft på det. Jag försöker få alla i hela företaget att inse vikten av data och använda sin nyfikenhet för att förstå saker och ting, inte bara på ytan utan även på djupet. Om man kan väcka det här intresset tror jag att man får mycket bättre resultat genom hela organisationen, inte bara på dataavdelningen.

Kombinationen av data och kreativitet

För att få ut så mycket som möjligt av all genererad data har Morten Strunge i tio års tid samarbetat med SAS Institute. På så sätt har han kunnat kombinera data och kreativitet.

– Vi satsar stort på detta och tar då hjälp av SAS.

Data är också en viktig faktor för företagets rekommendationsmotor, som kan analysera och förstå innehåll för att sedan matcha det med rätt person.

Morten Strunge har samarbetat med SAS Institute i cirka tio år. Plattformen har stor betydelse för hur Podimo analyserar data för att hitta potentiella kunder och rekommendera användarna skräddarsytt innehåll.
Morten Strunge har samarbetat med SAS Institute i cirka tio år. Plattformen har stor betydelse för hur Podimo analyserar data för att hitta potentiella kunder och rekommendera användarna skräddarsytt innehåll.Foto:Emil Jakobsen

Små justeringar förbättrar resultatet

Enligt den 35-årige entreprenören är det nyfikenhet och förståelse som avgör om ett företag blir framgångsrikt eller inte.

– Jag har sett exempel på två företag som säljer samma produkt, där den underliggande vinsten är dubbelt så hög hos det ena företaget – enbart på grund av att de är bättre rustade att förstå allt som ligger bakom produkten och riktar sig mot kunden, säger Morten Strunge.

– Jag har lärt mig hur viktigt det är att ha tillgång till data. Om en knapp är gul eller grön på en webbplats eller om man ska välja det ena eller andra poddomslaget – små detaljer spelar roll. Om man tänker skalbart och vill komma upp i 10 miljoner prenumeranter på fem år är det precis de här små justeringarna som kommer att förbättra resultatet när du väljer rätt.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här.

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?