Annons
Innehåll från SAS InstituteAnnons

Data är den största tillgången: Nyfikna medarbetare skapar bättre resultat

Nikolai Perminow är chef för arkitektur, kanaler och analyser för Telenors mobila division i Oslo.
Nikolai Perminow är chef för arkitektur, kanaler och analyser för Telenors mobila division i Oslo.Foto:Ilja C. Hendel

På Telenor är framgångsreceptet att fatta snabba och korrekta beslut – både som kund och anställd. Den viktigaste ingrediensen är data – och den måste vara tillgänglig och begriplig för hela organisationen.

Läs mer om Telenors samarbete med SAS Institute och hur dataanalys hjälper till att förnya arbetsflöden och stärka beslutsfattande i flera branscher. 

Som chef för arkitektur, kanaler och analyser för Telenors mobila division i Oslo anser Nikolai Perminow att bolagets viktigaste uppdrag är att leverera kundupplevelser i världsklass på ett smart sätt. Fundamentet är tillförlitliga och användbara data. Men det handlar främst om vad organisationen och dess anställda får möjlighet att göra med den.

För hur bygger man en bra produkt på det smartaste sättet, får produkterna att fungera väl tillsammans och konstruerar system och processer både i organisationen och gentemot kunderna?

Enligt Nikolai Perminow finns svaren i datamängderna. Men för att kunna djupdyka i informationen, hitta mönster och göra nya upptäckter baserade på dessa data krävs nyfikna medarbetare. 

Nikolai Perminows mål är att alla anställda ska ha tillgång till den information de behöver – för att kunna fatta bra beslut.
Nikolai Perminows mål är att alla anställda ska ha tillgång till den information de behöver – för att kunna fatta bra beslut.Foto:Ilja C. Hendel

– Jag tror att ju mer datadrivet ett företag är, desto mer kundorienterat blir det. Det är omöjligt att skapa kundupplevelser i världsklass utan att vara extremt datadriven och relevant för kunderna.

Snabbare beslut – bättre resultat

För honom handlar det om att ”demokratisera” informationen. Målet är att alla anställda ska ha tillgång till exakt den information de behöver – för att kunna fatta snabba och smarta beslut.

– Vi försöker skapa ett scenario där alla anställda kan fatta så bra beslut som möjligt, så nära kunderna som möjligt. Det gör vi genom att se till att alla de som annars skulle sitta inne med alla svar i stället har till uppgift att hjälpa resten av organisationen att hitta svaren själva så att de kan göra sin egen analys. Det handlar om att undanröja flaskhalsarna och samtidigt göra organisationen mer nyfiken.

Den viktigaste uppgiften för Nikolai Perminow och hans team är att främja innovation och tillväxt, och den viktigaste förutsättningen för att uppnå det är, enligt honom, att kunna göra allting snabbare.

– Tillväxt och innovation handlar om att få saker gjorda snabbare, eller med andra ord: Fatta beslut snabbare. 

”Det är summan av alla små, datadrivna beslut som för oss framåt.”
”Det är summan av alla små, datadrivna beslut som för oss framåt.”Foto:Ilja C. Hendel

Han tycker att det är bättre att fatta flera mindre beslut än få stora. Dessutom måste det bli möjligt för allt fler att fatta dessa mindre beslut. Det här kräver att de nödvändiga verktygen och data är tillgängliga för alla anställda. Därför måste Telenor ha en tydlig strategi och inriktning som gör det enkelt att fatta beslut som leder företaget i rätt riktning.

– Med andra ord är det summan av alla små, datadrivna beslut som för oss framåt, och inte de enskilda viktiga besluten. Det här gäller allt, vare sig det handlar om hur vi ständigt kan använda data till att hitta och förstå vad bästa praxis är i ett säljsamtal, eller hur vi mäter kundernas användning av våra tjänster och förstår hur vi kan förbättra dem.

Nyfikenhet kräver effektiva verktyg

Det starkaste verktyget för datadrivna beslut är Telenors samarbete med SAS Institute och användningen av dess digitala plattform. 

– Vi har upptäckt att det är extremt viktigt för oss att ha ett verktyg som är både flexibelt och tillräckligt enkelt för att alla ska kunna använda det utan att behöva vara dataspecialister. Alla kan hitta svaren de behöver med väldigt lite vägledning. I ett företag som Telenor har vi flera miljoner datapunkter, och det måste vara möjligt att hantera dem effektivt. Det kan vi göra med SAS.

Och naturligtvis måste viljan att hitta svaren också finnas bland medarbetarna.

– Om du inte är nyfiken slutar det med att du bara gör det du tror att andra vill att du ska göra. Du kommer inte att förändra något – du går bara till jobbet med målet att inte göra något fel. Ingenting nytt föds ur det, säger Nikolai Perminow.

Läs mer om Telenors samarbete med SAS Institute och hur dataanalys hjälper till att förnya arbetsflöden och stärka beslutsfattande i flera branscher. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera