Så underlättar CRM-lösningar det sociala arbetet
Inger Lise Eng är vice vd för Salesforce i Sverige och ansvarar för konsultleveranser till det snabbt växande antal företag som använder molnjättens plattform för sin relationshantering. Sju arbetsdagar om året sysslar hon och hennes kollegor med volontärinsatser – från trädplantering till språkcaféer för nyanlända och läxhjälp i utsatta skolor. Torsdagen före första advent sorterar hon kläder i Klara kyrka i centrala Stockholm.
– Volontärarbete är en väldigt viktig del av vår affärsmodell och en ännu viktigare del av vår kultur. Att se till att vi också tar oss tid att tänka efter och ta hand om dem som har det sämre, säger Inger Lise och kontrollerar att en skänkt fleecetröja är hel och ren.
– Annars går den till textilåtervinning.
Klara kyrka är belägen mitt emellan Sergels torg och Centralstationen i en av Stockholms mer utsatta delar. Vinterkylan viner runt hörnen och många hemlösa söker sig till kyrkan den här årstiden. Just nu pågår utdelning av skänkta kläder och stämningen bland besökarna som trängs i entrén är ivrig och förväntansfull.

I snålblåsten på kyrkogården sysslar andra volontärer från Salesforce med att ta bort gammal stearin från kyrkans praktfulla ljusstakar med hjälp av en värmepistol. Salesforce globalt har en egen filantropisk modell kallad ”1-1-1” skapad av grundaren Marc Benioff. En procent av produkterna, aktiekapitalet och arbetstiden ska användas för frivilliginsatser.
Årlig tillväxt på 50 procent i 20 år
Att företagen förväntas bidra till ett hållbart samhälle var ingen självklarhet när Benioff och kollegan Parker Harris startade Salesforce i en tvåa i San Francisco år 1999. Drygt 20 senare har Salesforce vuxit till att omsätta över 21 miljarder USD (2021) med en årlig tillväxttakt (CAGR) på över 50 procent – varje år i 20 år.
Värdet av hjälpinsatser varken kan – eller ska – mätas i kronor och ören. Men Inger Lise Eng ser ändå hur ett aktivt och strukturerat samhällsengagemang har betydelse för affärerna.
– Ett bolag som tar samhällsansvar blir helt enkelt mer uppskattat av medarbetare, kunder och partners. Vi ser också hur frågan blir allt viktigare i upphandlingar där socialt och miljömässigt ansvar utgör kriterier vid val av leverantör.
Den här typen av engagemang är särskilt viktigt för den yngre generationen, menar Inger Lise Eng:
– De inte bara förväntar sig det, de kräver det av en arbetsgivare. Den här typen av möjligheter genomsyrar kulturen och är en otroligt viktig motivationsfaktor. Ser man sig omkring i världen inser man att näringslivet har ett ansvar och en roll att spela. Vi har större inflytande än vi kanske tror.
”Alla insatser räknas”
Salesforce bjuder gärna in sina partners att delta i volontäraktiviteter, berättar Inger Lise Eng:
– Det är en fantastisk bonding-aktivitet och ett bra alternativ till traditionella möten. Det är också ett sätt att visa att volunteering inte är krångligt och att alla insatser räknas.
Salesforce erbjuder dessutom frivillighetsorganisationer gratis tillgång till en av företagets plattformar för relationshantering som är speciellt anpassad för icke vinstdrivande organisationer.
– Att vårda och effektivisera sina relationer till sponsorer, volontärer, mottagare och andra organisationer är nödvändigt. Våra konsulter bidrar med kostnadsfri expertis i hur de ska sätta upp plattformen för att få ut det mesta möjliga av den.
Läxhjälpen och Min Stora Dag är bara två exempel på svenska organisationer som använder Salesforce.
– Det är alltid bra att lämna sin komfortzon och ruska om sin världsbild lite grann, konstaterar Inger Lise Eng och viker ihop ett plagg där prislappen fortfarande sitter kvar.
– Förvånansvärt många skänkta plagg har prislappen kvar – en liten fingervisning om konsumtionsnivån i samhället.