ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Volontär på arbetstid – så funkar det

CRM-jätten Salesforces grundare Marc Benioff är känd för sitt samhällsengagemang och filantropi har varit en del av affärsmodellen ända sedan starten. I Sverige kan medarbetarna lägga sju arbetsdagar om året på samhällsinsatser, som att storstäda Klara kyrka inför julen eller leda samtal på språkkaféer för nyanlända.

Läs mer om Salesforce.org och hur icke vinstdrivande organisationer kan få ta del av Salesforce plattformar helt gratis

Klara kyrka i centrala Stockholm är belägen ett stenkast från Sergels torg i en av stadens mer utsatta delar och många hemlösa söker sig till kyrkan under vintern. Några hundra meter åt andra hållet har techjätten Salesforce sitt svenska huvudkontor. Ett 40-tal medarbetare, däribland Sverigechefen Dan Bjurman, har samlats i kyrkan för att göra fint inför jul genom att städa och byta ut trasiga glödlampor.

”Klara kyrka bedriver en väldigt värdefull verksamhet i samma område som vi har vårt kontor. De är en del av Svenska kyrkan men ändå beroende av privata insatser eftersom man bedriver en stor verksamhet i egen regi, med soppkök och som värmestuga för Stockholms många hemlösa. I juletider ska vi ta hand om varandra, så det här är ett bra tillfälle att hjälpa till”, säger Dan Bjurman.

Salesforce har en egen filantropisk modell som kallas 1-1-1. En procent av produkterna, vinsten och arbetstiden ska användas för volontär-initiativ, världen över. Företaget erbjuder motsvarande sju arbetsdagar per anställd och år. 

Under sina 20 år har Salesforce skänkt 3 miljarder kronor, spenderat 400 miljoner timmar på volontärarbete och 40 000 intresseorganisationer får använda Salesforces produkter kostnadsfritt.

Söker en djupare mening
Volontärinsatserna handlar om konkreta samhällsinsatser, förklarar Dan Bjurman:

”Varje medarbetare kan lägga sju dagar om året på egna hjärtefrågor eller inom ramen för de större samarbetsprojekt som vi driver tillsammans med Svenska kyrkan, stiftelsen Min Stora Dag, Skärgårdsstiftelsen, Internationella Bekantskaper och andra. Vår syn är att företagen är en del av samhället och därför ska bidra rent konkret.”

Idag förväntar sig de flesta människor att näringslivet aktivt ger tillbaka till samhället. Att som anställd få möjlighet att bidra till detta ses som självklart av den nya generationen.

”Tittar man på hur vår bransch och samhället i stort har utvecklats ser vi att de som kommer ut på arbetsmarknaden idag söker mer än tjänstebil och pengar. De söker en djupare mening i vad de gör med sin tid här på jorden. För dem är det viktigt att det bolag som de ska jobba på har en tydlig värdegrund. Marc Benioff är tydlig med att företag kan vara en kraft att driva förändring.”

Många av de lampor som volontärerna byter ut mot nya i Klara kyrka har inte lyst på tio år. Även om just det är ett synnerligen konkret resultat är det ofta svårt att mäta resultatet av samhällsinsatser. Dan Bjurman håller med, men tillägger:

”Att nålen rör sig i rätt riktning är i alla fall ett som är säkert, och det är det viktiga.”

Delar samma värdegrund
Samarbetet med Klara kyrka ger även medarbetarna möjlighet att hjälpa till på kyrkans sommargård för utsatta kvinnor på ön Lindholmen i Mälaren. 

Många anställda på Salesforce har utländsk bakgrund och behärskar många språk, vilket kommer väl till pass för Internationella Bekantskapers verksamhet Språkkafé. Där kan utlandsfödda möta svenskar informellt och träna språk med en volontär som samtalsledare och coach.

Aktiva och strukturerade samhällsinsatser är inte bara viktiga för dagens och framtidens medarbetare, utan också för kunder och leverantörer, menar Dan Bjurman:

”Förr i tiden tittade man främst på om leverantörer och samarbetspartners var kreditvärdiga inför ett eventuellt samarbete. Numera pratar man lika mycket om vikten av en uppförandekod hos de man gör affärer med. Man vill helt enkelt köpa av företag som delar samma värdegrund som en själv.”

Och, att döma av tillväxttakten för Salesforce är det många som vill köpa företagets molnbaserade plattformar för digitala kundrelationer. Förra året blev företaget också utsett till världens bästa arbetsplats av Great Place To Work. Grundaren Marc Benioff toppade nyligen New York Times bestsellerlista med sin senaste bok ”Trailblazer”, som bland annat förespråkar en ny slags kapitalism som prioriterar mer än ekonomisk vinst:

”Det är dags för en ny slags kapitalism som är mer rättvis, jämlik och hållbar, och som faktiskt fungerar för alla. Där företag, inklusive techjättarna, inte bara tjänar pengar utan också på allvar ger något tillbaka och lämnar ett positivt avtryck”, skrev han i New York Times den 14 oktober.

Visste du att Salesforce Sverige har en egen blogg? Läs mer här

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer