ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Varningsklockan: Stora luckor – och bristfälliga strategier

  • – En konsekvens av den digitala omvandlingen är att allt fler företag tillhandahåller tjänster av olika slag. ’Tjänstefieringen’ ökar vikten av att bygga lojalitet och långsiktiga kundrelationer med hjälp av till exempel analys av stora mängder data, säger Kjell Ahlzén, Sverigechef på molntjänstföretaget Salesforce, som genomfört studien ”Why new skills matter”.

Den svenska skolan kan inte på egen hand täppa igen de digitala kunskapsluckorna, visar en ny studie. Den privata sektorn måste dra sitt strå till stacken.

Läs hela "New Skills Matter"-rapporten här 

För att näringslivet ska lyckas med sin digitala transformation krävs ny kompetens. Och det är bråttom: En ny studie av 2 000 yrkesmänniskor i Norden visar att en majoritet är övertygade om att deras verksamheter i hög grad kommer att påverkas av den digitala transformationen under de kommande tre åren. Tre av fyra svenskar tror att deras eget arbete kommer att förändras.

 Men, över 60 procent av de tillfrågade anser att deras arbetsgivare saknar en plan för att utveckla förmågor och kompetens på det digitala området hos sina anställda. I Sverige hävdar så många som fyra av fem att deras arbetsgivare borde investera mer i att utveckla den digitala kunskapen.

– En konsekvens av den digitala omvandlingen är att allt fler företag tillhandahåller tjänster av olika slag. ’Tjänstefieringen’ ökar vikten av att bygga lojalitet och långsiktiga kundrelationer med hjälp av till exempel analys av stora mängder data, säger Kjell Ahlzén, Sverigechef på molntjänstföretaget Salesforce, som genomfört studien ”Why new skills matter”. 

 Studien visar att kunskapsluckorna är stora inom områden som dataanalys, apputveckling och kodning. Men det är få som tror att samhällets utbildningssystem på egen hand kan fylla de digitala kunskapsluckorna. Och allra mest pessimistiska är vi i Sverige, där bara 12 procent av de tillfrågade bedömer att dagens skolsystem klarar av den uppgiften, jämfört med 18 procent i Norden som helhet. Mest tilltro till sitt lands system har man i Danmark. 

– Den privata sektorn har med andra ord ett ansvar för att bidra till att fylla de digitala kunskapsluckorna. På Salesforce bidrar vi genom Trailhead, som är en kostnadsfri plattform för certifierade utbildningar och kurser för alla som vill bli lära sig använda de senaste digitala verktygen. Den gör det möjligt för vem som helst att bli ännu attraktivare på arbetsmarknaden genom att bli till exempel techutvecklare, analytiker eller administratör, säger Kjell Ahlzén.

 Tre av fyra tillfrågade i studien anser att deras arbetsgivare måste utveckla den digitala kompetensen hos sina anställda. Men bara var tredje hävdar att företagen har en strategi för att möta utmaningen och inte ens hälften vittnar om att arbetsgivaren erbjuder digital kompetensutveckling.

 Konjunkturinstitutet har också i en rapport varnat för att framtidsutsikterna för svenska techföretag försämrats enkom till följd av bristen på arbetskraft som har relevant kompetens.

 Vill du veta mer om Salesforce? Registrera dig till eventet "Basecamp Stockholm" den 9 april på Waterfront. Läs mer här. 

Detta är Salesforce

  • Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.
  •  Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.
  • Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
  •  För mer information se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer