1515
Annons
Innehåll från SalesforceAnnons

Techjättens vd om affärsvärldens utmaningar: ”Det krävs tillit”

Salesforces vd och medgrundare Marc Benioff öppningstalade på Dreamforce 2021.
Salesforces vd och medgrundare Marc Benioff öppningstalade på Dreamforce 2021.

Världens största digitala event är mjukvarujätten Salesforces årliga sammankomst Dreamforce i San Francisco. Helt i tidens anda var årets event en hybridvariant med drygt 170 000 digitala deltagare och ett hundratal på plats.

Metallica och Foo Fighters stod för underhållningen och bland talarna fanns Will Smith, Jane Fonda, USA:s handelsminister Gina Raimondo och Daimlers svenska vd Ola Källenius.

Öppningstalare var Salesforces vd och medgrundare Marc Benioff, som konstaterade att världens företag står inför stora utmaningar till följd av kriser på många områden – från pandemin och klimatförändringarna till den digitala omställningen av arbetslivet.

– Ingenting är viktigare för ett företag i tider av kris och snabba förändringar än att skapa tillit och bygga förtroende bland medarbetare, kunder, partners och lokalt där man är verksam. Ingen vill köpa av ett företag som man inte litar på och vet tar ansvar för hälsa, säkerhet och miljö. De företag som lyckas bäst sätter kunderna främst och erbjuder dem direkt, tillförlitlig och transparent kontakt.

Foo Fighters på Dreamforce 2021.
Foo Fighters på Dreamforce 2021.

Hybridliv har blivit ett nyckelord i efterdyningarna av pandemin, inte bara för årets Dreamforce utan även inom arbetslivet i stort. Salesforce är San Franciscos enskilt största arbetsgivare och skyskrapan som rymmer huvudkontoret har bara några år på nacken. Trots det konstaterar Marc Benioff att de flesta medarbetare inte kommer att återvända dit i framtiden. Lösningen är ett digitalt HQ.

– Många människor kommer att fortsätta jobba hemifrån, somliga flyttar till en annan ort för att få bättre balans i livet. I en värld där alla jobbar när och var de vill är det digitala huvudkontoret ett redskap för att bygga ett företag som går att lita på.

Största förvärvet någonsin

För ett år sedan gjorde Salesforce sitt största förvärv någonsin när man köpte meddelandeplattformen Slack för 245 miljarder kronor. Och det är just Slack som gör det möjligt för Salesforces kunder att skapa sina egna digitala huvudkontor.

– Slack är inkörsporten till vår 360-vision, som handlar om att alla i ett företag har en gemensam helhetsbild av kunden genom hela dess resa. Det handlar om att väva samman informationen i alla våra lösningar – från försäljning, kundservice, marknadsföring till onlinehandel – och extern data som kan vara viktig för att förstå kunden bättre, förklarade Marc Benioff.

Salesforce är nu fullt integrerat i Slack, vilket innebär att användare kommer åt all information i Salesforce utan att någonsin behöva lämna Slack.

– Det är en digital samarbetsyta där arbetet kan göras oavsett om man sitter på samma plats, i samma tidszon eller om man tillhör ett eller flera interna eller externa team som samarbetar, menar Marc Benioff.

Eventet sändes live på den av Salesforce nyligen lanserade streamingtjänsten Salesforce+ 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?