ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Svenskt träningsmärke ska erövra världen

  • Röhnisch grundades 1945 av Hellmut Röhnisch – känd som Sveriges första mästare i gymnastik – och fokuserade då på gymnastikredskap. Sedan 90-talet har man specialiserat sig på träningskläder och finns nu i egna butiker och hos återförsäljare i 28 länder.

Hellmut Röhnisch var Sveriges första mästare i gymnastik. I dag säljer hans ättlingar träningskläder till kvinnor över hela världen med hjälp av en ny e-handelsplattform. 
– Vi ska dubbla utlandsförsäljningen varje år, säger Fredrik Röhnisch, vd.

Vill du veta mer om Commerce Cloud från Salesforce? Se en demo här

Röhnisch grundades 1945 av Hellmut Röhnisch – känd som Sveriges första mästare i gymnastik – och fokuserade då på gymnastikredskap. Sedan 90-talet har man specialiserat sig på träningskläder och finns nu i egna butiker och hos återförsäljare i 28 länder.

 År 2016 köpte Sven Hagströmer-ägda Creades 70 procent av företaget, men familjen Röhnisch behöll återstoden. Omsättningen uppgår till 200 MSEK om året, varav 60 procent utomlands. Nu räknar vd Fredrik Röhnisch – Hellmuts sonson – med att varje år fördubbla den utlandsförsäljning som sker i egen regi.

 Det målet når man med hjälp av den molnbaserade plattformen Commerce Cloud från Salesforce, berättar han:

 Vi har väldigt höga tillväxtmål för vår direktförsäljning och behöver rätt verktyg för att kunna nå dem. E-handel kommer att vara prioriterat för oss i vår internationella expansion, och om vi ska kunna växa enligt våra mål måste vi nå en betydligt större publik.

 Skräddarsydd butik
Röhnischs långsiktiga mål är att e-handeln ska stå för hälften av försäljningen och fysiska butiker för resten. Men för att lyckas med e-handel internationellt krävs att sajt och butik är skräddarsydda utefter vad de lokala marknaderna vill ha, tillägger Fredrik Röhnisch:

 Med Salesforce blir vi globala och får en sajt som i första läget finns på sex språk, med lokala leverans- och betalsätt, som når kunder i hela världen. Vår butik finns i lokalanpassade versioner och plattformen känner av vilket land kunden befinner sig i och anpassar sig efter det. Vi kan dessutom köra olika kampanjer på olika marknader och jobba med lokala betalnings- och leveranslösningar, säger han.

 Företagets tidigare e-handelsplattform hade inte klarat detta.

– Det hade krävts extremt mycket jobb. Nu får vi en state of the art-lösning som klarar betydligt mer än vi egentligen behöver just nu, men vi tänker strategiskt. Oavsett hur många besökare vi har kommer plattformen att klara det och vi slipper flaskhalsar, säger Fredrik Röhnisch.

 Att Commerce Cloud är molnbaserad gör att Röhnisch kan fokusera på design och marknadsföring, och inte IT och driftsfrågor. 

– För mig var det viktigt att inte låta tekniken stå i vägen för vår expansion. Vi är inget teknikbolag utan ska fokusera på att utveckla och marknadsföra våra fantastiska kollektioner, och med teknikens hjälp nå ut. Vi gör det vi är bra på och låter någon annan ta hand om tekniken.

 Bästa beslutet någonsin
För Röhnisch var det också viktigt att få en e-handelsplattform som kan matcha varumärket:

Eftersom vi är ett designföretag var det viktigt för oss att kunna visa våra kläder på ett snyggt sätt i en snygg webbshop med bra funktionalitet och enkel navigering.

 För knappt 20 år sedan beslutade Röhnisch att fokusera på enbart träningskläder för kvinnor. Det var det bästa beslut man någonsin tagit, konstaterar Fredrik Röhnisch.

– Vi ville bli riktigt bra på det vi var bäst på. Sport är en mansdominerad bransch som fokuserat främst på att ta fram kläder för män. Men tjejer blir inte killar bara för att de sportar, säger han.

 Har kvinnor andra krav?

 Funktionalitet är självklart, men det räcker inte för kvinnor. Design och passform kommer lika högt upp på kravlistan.

 Att fokusera på en särskild målgrupp gör det också lättare att anpassa events och marknadsföring.

– Att jobba med lokala influencers och ambassadörer är en viktig del av vår internationella expansion. I dag ska vi till exempel köra ett Instagram story-event i Tyskland med en lokal ambassadör som sänder live och visar upp våra kläder i sina egna sociala medier i realtid. Det är ett sätt att vara relevant för våra lokala kunder och dessutom kostnadseffektivt.

 Vill du veta mer om Salesforce? Registrera dig till Basecamp Stockholm 9 april, nordens största Salesforce event

Detta är Salesforce

  • Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt. 
  •  Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.
  • Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
  •  För mer information se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer