ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Så ska Adidas vinna det digitala racet

Den globala sportjätten med de ikoniska tre ränderna i loggan använder molnteknologi för att presentera kundanpassade erbjudanden oavsett skärm, kanal eller land. Målet är en digital försäljning på över 40 miljarder kronor år 2020.

Vill du läsa om fler företag som ligger i framkant? Läs mer här

Sport och träning må vara i högsta grad fysiska aktiviteter, men startgroparna är idag allt oftare digitala, särskilt för en yngre generation. Den globala sportjätten Adidas satsar därför på att vässa sin digitala närvaro för att möta varje besökare med ett skräddarsytt erbjudande oavsett digital kontaktpunkt. 

I en nära framtid ska 60 procent av Adidas försäljning komma från digitala kanaler, avslöjar vd Kasper Rørsted för marketingweek.com:

"Med en tillväxt på 36 procent under 2018 är e-handeln vår snabbast växande försäljningskanal. Målet är att nå en omsättning på 4 miljarder euro 2020 i våra egna digitala kanaler."

Många företag inom konsumentvaror och handel kämpar med sin förflyttning från fysiska butiker till nätet. Adidas strategi går ut på att digitalisera hela kedjan från tillverkning till försäljning med hjälp av Salesforces plattformar för digitala kundrelationer.

Adidas skriver i sin senaste årsredovisning att "den digitala transformationen förändrar i grunden hur vi och våra kunder agerar. Ny teknik har gjort det möjligt att snabbt bygga direkta relationer med kunderna."

Kräver perfekta upplevelser
Och dagens kunder förväntar sig en optimal upplevelse redan vid första klicket. Annars går de vidare.

"Dagens konsumenter vet hur bra ser ut, och nöjer sig inte med mindre", konstaterar Jacqueline Smith-Dubendorfer, vice president digital experience design på Adidas. "Vi måste visa vägen och leva upp till deras förväntningar från första sekund. Annars förlorar vi dem."

Salesforces plattformar gör det möjligt för Adidas att möta varje enskild kund med ett gränssnitt och ett erbjudande som är relevant och intressant för just henne eller honom – oavsett kanal, land eller digital enhet.

Hur fungerar det i praktiken? När en kund surfar in på adidas.com möts hen inte nödvändigtvis av den normala startsidan. Om besökaren gillar fotboll, till exempel, kan hen hamna på Manchester Uniteds hemsida. Kopplingen? Adidas är en av lagets sponsorer. Användarens reaktion? Ökat engagemang.

“Vi lyckas verkligen nå ut online och driva trafik. Adidas är glödhett tack vare partnerskapet med Salesforce, som låter oss vara reaktiva, proaktiva och bygga för framtiden", säger Smith-Dubendorfer och tillägger att Salesforces plattform besvarar viktiga frågor i varje digitalt möte:

"Känner vi den här besökaren? Hur hamnade hen hos oss? Vad är hen intresserad av? När vi vet det kan vi anpassa vad vi visar upp och hur vi visar upp det, i syfte att leverera just det som var anledningen till besöket."

Och kundanpassningen har gått så långt att besökarna numera kan beställa helt individualiserade och skräddarsydda sneakers och annan utrustning, som tillverkas och skickas på nolltid.

Kopplar på chatbot
Över hälften av Adidas digitala försäljning sker idag från mobiltelefoner. Där är skärmarna mindre än hos andra enheter, och i ett mindre skyltfönster gäller det att fokusera på ett smalare innehåll som kunden verkligen är intresserad av. Salesforces plattformar använder AI för att blixtsnabbt visa upp produkter som är relevanta på skärmen, och för att starta en chatbot som föreslår alternativ och underlättar köpprocessen.

"Millennials nöjer sig inte med annat än personligt innehåll och en guidad upptäcktsresa", påpekar Smith-Dubendorfer.

Men, konsumenterna är inte de enda som förväntar sig en sömlös digital upplevelse idag. Allt mer av Adidas försäljning till återförsäljare och andra företag sker nu digitalt. Därför har man byggt en B2B-portal med hjälp av Salesforces plattform, där tiotusentals återförsäljare kan nå, söka i och handla från Adidas fullständiga sortiment. Samt beställa kampanjmaterial, hantera sitt konto, med mera.

Den tidigare affärsmodellen där Adidas representanter på fältet åkte runt till butiker för att sälja och ta upp beställningar var inte särskilt kostnadseffektiv när det handlade om mindre butiker.

Läs hur du kan skapa personligare interaktioner med dina kunder

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer