Innehåll från SalesforceAnnons

Så fungerar datadriven hållbarhet

Dan Bjurman är ny Sverigechef för Salesforce.
Dan Bjurman är ny Sverigechef för Salesforce.

Effekterna av klimatförändringarna är i högsta grad synliga, men orsaken till dem – utsläpp av växthusgaser – är osynliga. Och ofta svåra att härleda, analysera och presentera.

Nu finns en AI-stödd webbaserad plattform som gör hela arbetet, och underlättar för företagen att bli klimatneutrala.

Läs mer om hur Salesforce verkar för en mer hållbar värld

Klimatfrågan är vår tids ödesfråga och allt fler individer och företag vill agera mer hållbart och ta ett större grepp på sina klimatavtryck. I konsultfirman KPMG:s ”2019 Global CEO Outlook” rankas klimatförändringarna som det enskilt största hotet mot företagens fortsatta tillväxt. Viljan till förändring finns – men att samla in och analysera all den data som svarar på frågan om hur hållbar man är, det är ingen lätt uppgift. Inte när det handlar om att analysera data från tusentals excel-ark.

För att göra det lättare att agera hållbart har Salesforce utvecklat Sustainability Cloud, en webbaserad plattform som företag kan använda för att kartlägga och gradvis minska sitt klimatavtryck med sikte på en helt koldioxidneutral verksamhet.

”Syftet är att tillhandahålla en 360-graders vy över företagets samlade miljöpåverkan i kombination med datadrivna insikter som stimulerar till förbättringar på de områden som har störst avtryck”, säger Dan Bjurman, ny Sverigechef på Salesforce.

Katalysator för förändring

Salesforce är världens största leverantör av webbaserade plattformar för datadrivna insikter som låter företagen interagera med sina kunder på ett nytt sätt. Nu är det alltså dags för en plattform som fokuserar på företagens eget hållbarhetsarbete. Dan Bjurman förklarar steget:

”Vi på Salesforce har alltid sett näringslivet som en katalysator för förändring. Utan företagens medverkan och möjligheter kan vi inte lösa klimatfrågan. Och utan en levande planet finns vare sig företag eller kunder.”

Hur kommer Sustainability Cloud att göra skillnad?

”Plattformen gör det mycket enklare för företagen att generera tillförlitliga kvalitetssäkrade data som både kan ligga till grund för det praktiska hållbarhetsarbetet och användas i den officiella hållbarhetsredovisningen. Det är ett redskap som möjliggör spårning och utvärdering av miljöåtgärder i syfte att minska sitt klimatavtryck på sikt. Genom att identifiera sin miljöbelastning kan man sätta in relevanta åtgärder tidigare och därigenom minska sin samlade påverkan över tid. Koldioxidutsläpp är osynliga i sig – vår nya plattform synliggör dem.”

Att sammanfatta och presentera företagets hållbarhetsdata är viktigt för att engagera och motivera beslutsfattare genom hela organisationen. Liksom Salesforces plattformar för kundrelationer använder Sustainability Cloud AI-stöd för att skapa insiktsfulla analyser och dashboards som stödjer hållbarhetsarbetet.

Värt 30.000 mdr USD

Att hållbarhet ses som en avgörande fråga även på kapitalmarknaderna framgår av att världens samlade hållbara investeringar uppgick till 30.000 miljarder USD år 2018. Det motsvarade en ökning med 34 procent på två år, enligt ”Global Sustainable Investment Review 2018”. Med ”hållbarhet” syftar rapporten på hela ESG-spektrumet (Environmental, Social och Governance), alltså inte bara miljömässig hållbarhet.

Så, vad tycker användarna? Ett av de företag som var först ut med att använda Sustainability Cloud är San Francisco-baserade DocuSign. ”Vi ser en stor potential i plattformens förmåga att hjälpa näringslivet tackla klimatförändringarna mer effektivt, med hjälp av en smidig lösning för spårning, utvärdering och på sikt minskning av klimatavtrycket”, säger vd Dan Springer.

Så här ser framtidens kundupplevelse ut. Ladda ned hela rapporten här

Detta är Salesforce

Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?