ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

"Prylen som ersätter smartphones"

  • Peter Schwartz på Salesforce tror att vi kommer att överge våra smartphones för en annan pryl.

Han var världens andra användare av internet någonsin. Nu är Peter Schwartz en efterfrågad futurist, och – som obotlig teknikoptimist – full av framtidstro inför möjligheterna med röststyrd AI och den pryl som han spår ska ersätta smartphones.

Visste du att Salesforce Sverige har en egen blogg? Läs mer här

Silicon Valley-pionjären Peter Schwartz har varit online sedan 1972, då han som användare nummer två gick in på Arpanet, föregångaren till dagens internet. I dag är han 73 år och Senior Vice President Strategic Planning på Salesforce. Som efterfrågad futurist får han ofta frågan om hur framtiden ser ut i kölvattnet av det pågående teknikskiftet, där den snabba utbredningen av smartphones bidragit till att så många tjänster snabbt har digitaliserats.

Nu förutspår han emellertid att våra älskade smartphones kommer att gå i graven och ersättas av en annan elektronikpryl inom en snar framtid.

”Den personliga digitala assistenten blir den plattform som efterträder smartphones. Inom fem år finns den på marknaden. Vi styr den med rösten och den hjälper oss välja vilka data vi vill dela med oss av och vad vi vill hålla för oss själva. När människor inser värdet av sina digitala avtryck vill de ha hjälp att dra nytta av dem.”

Vad skiljer egentligen en digital assistent från en smartphone? Förutom att den har mer processorkraft och inbyggd AI är den optimerad för att styras med rösten och inte genom att klicka på skärmen. Peter Schwartz ser rösten som framtidens viktigaste gränssnitt.

”Tack vare utvecklingen inom AI, röstigenkänning och den snabba utbredningen av röststyrda enheter och tjänster kommer rösten att vara det sätt vi kommunicerar digitalt, både med företag och varandra.”

Röstmarknad värd 1,2 biljoner SEK 
Peter Schwartz citerar en studie som uppskattar värdet av den globala marknaden för röstigenkänning till 128 miljarder dollar år 2024. Och redan år 2021 kommer 40 procent av kunderna att använda röststyrning för att utföra en rad tjänster – från informationssökning till shopping.

“Det är lätt att inse fördelarna med röststyrning. Vi talar upp till fyra gånger snabbare än vi skriver på ett tangentbord. Med hjälp av tjänster som direktöversättning kan vi nå ut över språkbarriärerna.”

De som någon gång prövat röststyrning – och inte varit helt nöjda med resultatet – kan se fram emot att tekniken blivit rejält mycket smartare med hjälp av AI:s förmåga till deep learning.

”Mjukvaran bakom röststyrningen har blivit mycket bättre på att ge intelligenta svar på talade kommandon, efter att ha tränats på miljontals fraser med hjälp av massiv processorkraft. Hårdvaran i form av smarta mikrofoner har dessutom blivit billigare att tillverka.”

Rösten ger rikare upplevelser
Det faktum att 40 miljoner amerikaner har skaffat röststyrda smarta högtalare tyder på att acceptansen växer. Vilka möjligheter innebär då röststyrning för företagen? ”Med hjälp av röststyrda gränssnitt kan de leverera betydligt rikare kundupplevelser”, säger Peter Schwartz som menar att röstassistenter som Apples Siri, Google Assistant och Alexa från Amazon på sikt kommer att fundamentalt förändra företagens sätt att kommunicera – inte bara med sina kunder, utan alla individer inom och utom företaget, från medarbetare till leverantörer och andra partners.

Salesforces CRM-plattformar används av miljontals säljare och marknadsförare varje dag. Att uppdatera kunddata genom att knappa på mobilen eller sitta vid datorn är förmodligen inte en hungrig säljares favorituppgift. Med hjälp av den AI-stödda assistenten Einstein Voice kan alla Salesforce-användare nu använda rösten i stället. 

Mycket talar för att rösten ersätter fingrarna inom kort, menar Peter Schwartz: ”Rösten är människans mest använda redskap. Det är med den som vi kommunicerar, delar med oss av kunskap och uttrycker känslor.”

Lekande lätt, kanske för lätt ibland… I alla fall enligt de föräldrar som till sin förvåning fick ta emot en hemleverans av paket med dyra leksaker (och kakor) som deras barn beställt via Amazons smarta röstenhet EchoDot.

Läs mer om Salesforce röstassistent Einstein Voice

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer