ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Obama om världens utmaningar

170 000 besökare minglade på världens största tech-event i San Francisco, däribland en ex-president och Apples vd, liksom flera svenska företag.

Läs om topp 10 höjdpunkterna från Dreamforce här

Varje år samlar CRM-jätten Salesforce kunder, innovatörer och utvecklare till sitt event Dreamforce i San Francisco under fyra dagar. Årets upplaga lockade 170.000 deltagare, däribland gäster från svenska företag som Hästens, Volvo Cars och Mathem.

Årets tema var att näringslivet kan vara en plattform för förändring. Framtidens ledare har en viktig roll att spela i det arbetet, och i ett bejublat framträdande gav USA:s förre president Barack Obama råd kring hur man hittar dem:

”De finns kanske inte där du tror, så leta efter talang på oväntade platser. Kanske står de i kulisserna, saknar fina titlar och sitter inte med vid bordet. Det gäller inte bara att hitta personer som blir bra ledare, utan att finna dem som kan göra andra till bra ledare.”

Utmaningar för framtidens ledare
Tillsammans med sin hustru Michelle har Barack Obama startat en stiftelse som ska utbilda unga till ”leaders of leaders”. Han ser tre stora utmaningar som framtidens ledare behöver lösa:

● Klimatförändringarna: ”Här tickar klockan och vi måste agera innan det är för sent.”

● Jämställdhet: ”Se till att de goda effekterna med ny teknik och digitalisering kommer alla till godo. Annars kommer vi att tvingas hantera massmigration och samhällen som kollapsar.”

● Skapa ett gemensamt samtal i samhället: ”Förr tittade alla på samma tv-program. Även om åsikterna skilde fanns gemensamma referenser. Idag kan vi få helt olika bilder av verkligheten, utifrån vilka kanaler vi följer. Internet kan vara ett mäktigt verktyg för att ena oss, men just nu splittrar det oss.”

För att klara utmaningarna krävs ledare med goda, starka värderingar. Hur hittar man dem? Knepet enligt Obama är att verksamheter måste ha uttalade värderingar och tydligt visa vilka de är. Barack Obama delade scen med Salesforces grundare och co-vd Marc Benioff, som presenterade nyheter som gratis digital utbildning i mobilen.

”Tillsammans måste vi lösa bristen på digital kompetens. Vår satsning på gratis utbildning är bara början”, sa Marc Benioff, och fortsatte:

”I Trailhead, som är vår digitala utbildningsplattform, ger vi redan gratis utbildning i Salesforce och Google-verktygen. Nu har vi tillsammans med Apple tagit utbildningen till mobilen. Och vi har lagt till nya utbildningar i hur man jobbar med AWS [Amazon Web Services] molntjänster.”

Varför gör Salesforce det här?

”Vi hoppas kunna hjälpa till att lösa bristen på digital kompetens med vår satsning på Trailhead Go. Viktigast av allt är att vi får med oss fler på resan, då vi har ett gemensamt ansvar för att skapa vägar in i tech-branschen som är tillgängliga för alla, oavsett bakgrund”, säger Dan Bjurman, ny Sverigechef för Salesforce.

En annan av årets satsningar från Salesforce handlar om röststyrning, en tekniktrend som många spår kommer att ha stor påverkan på hur vi samspelar med en alltmer digital omvärld. Dan Bjurman ger ett exempel på hur Salesforces digitala röstassistent Einstein fungerar:

”Ett exempel är en kund som vill förlänga hyrestiden på en bil hon ska hämta från uthyrningsfirman nästa dag. När hon ringer har firman stängt, och istället svarar en digital kundtjänst. Röstassistenten ger beskedet att samma bil då inte är tillgänglig, och kan med hjälp av AI föreslå en annan modell som kunden har hyrt tidigare.”

”CRM:s heliga gral”
Konceptet Customer 360 var en av de saker som det pratades mest om på Dreamforce. Det beskrivs enklast som en plattform där företag kan få en samlad vy av all kunddata, genom hela kundlivscykeln. Det möjliggörs av Salesforces två senaste förvärv Mulesoft och Tableau.

”Det är CRM:s heliga gral som för samman kunddata från marknadsföring, sälj, e-handelsplatsen, kundservice och externa källor för att ge en enda ‘Salesforce-id' för varje enskild kund”, förklarar Dan Bjurman.

Enligt Apples vd Tim Cook är samarbetet med Salesforce ett viktigt steg för Apple in på företagsmarknaden:

”Nu finns vi på varje Fortune 500-bolag och har kommit en bra bit på väg. Jag är glad över hur våra produkter tas emot på företagen. Folk använder telefonen idag för att transformera sin verksamhet.”

Tim Cook poängterade att många förväxlar innovation och förändring.

”Det är många som blandar ihop innovation med förändring. Det handlar inte bara om förändring, utan det handlar om att göra det som redan finns på ett bättre sätt. Det är Apples hemlighet”, sa Tim Cook och tillade att ’marknadsandelar och att vara först’ inte är viktigast:

”Det är att vara bäst som gäller.”

Se alla föreläsningar från Dreamforce här

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer