ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Ny rapport: Norden satsar mer på AI än företag i USA och Storbritannien

Nordiska företag är bättre än amerikanska och brittiska på att använda AI för att skapa personaliserade budskap och skräddarsydda kundresor. Det visar en studie av marknadsförare i 18 länder.

Läs hela "State of Marketing"-rapporten här

Nordiska företag använder AI i sin marknadsföring i större utsträckning än amerikanska och brittiska. Det framgår av "State of Marketing", en studie av över 4 000 marknadsförare i 18 länder som genomförts av molntjänstföretaget Salesforce.

Ny teknik gör att marknadsförarna – med sin unika inblick i konsumentens beteende och behov – spelar en större roll än någonsin tidigare, påpekar Lotta Laurin, marknadschef i Norden för Salesforce.

 – Marknadsavdelningen har en unik roll med sin förståelse för kundernas behov och förväntningar. Under 2019 borde alla företag därför ge marknadsavdelningen ett större inflytande i ledningsgruppen, säger hon. 

Nästan hälften – 45 procent – av de tillfrågade anser att det är marknadsföring som driver kundupplevelsen framåt och över hela affären, en ökning med 24 procent från föregående år. Tidigare undersökningar från Salesforce visar att 80 procent av kunderna anser att den kundupplevelse ett företag erbjuder är lika viktig som dess produkter eller tjänster.

Personalisering drivs på av AI

I takt med att AI fortsätter utvecklas får marknadsförare allt bättre verktyg för att förstå vad kunder efterfrågar. Andelen marknadsförare som använder AI har också ökat med 45 procent sedan 2017. Siffran förväntas växa med 257 procent globalt de kommande två åren.

I Norden är det 38 procent av marknadsförarna som använder AI i sitt arbete. Motsvarande andel i USA är 21 procent och i Storbritannien 31 procent. Vidare anser fyra av fem nordiska marknadsförare att personaliserade budskap och skräddarsydda kundresor – två områden som AI i hög grad bidrar till – adderar ett stort mervärde till hela marknadsarbetet.

För att få en komplett bild av kunden krävs enorma mängder data, och helst AI-stöd för att analysera den. I Norden använder marknadsförarna i snitt 53 olika datakällor, jämfört med det globala snittet på 12, och antalet beräknas öka till 80 under nästa år. Över hälften av marknadsförarna i studien säger att de kommunicerar med och engagerar kunderna i realtid tvärs över olika digitala kanaler.

Integritetsfrågor i centrum

De nyligen införda integritetsskydden har gjort konsumentens förtroende för varumärket till en prioriterad fråga. Över hälften av alla marknadsförare säger att de är mer medvetna om vilka integritetsskydd som gäller, men endast 30 procent är nöjda med sin förmåga att balansera skydden i förhållande till kraven i fråga om personalisering.

43 procent av nordiska marknadsförare anser att de gör mer än vad som faktiskt krävs för att skydda konsumenternas integritet.

– Marknadsförare vänder sig i allt större utsträckning till AI för att kunna använda data för personalisering. Men precis som i andra stora teknikskiften medför ökningen av AI en rad nya frågor. Till följd av de nyligen införda integritetsskydden är det en nödvändighet att få konsumentens förtroende. Mer än hälften av alla marknadsföringsteam är nu mer uppmärksamma på att hitta en balans mellan personalisering och integritet, än de var för två år sedan, säger Lotta Laurin.

Vill du veta mer om Salesforce kundtjänstlösningar? Registrera dig till Basecamp Stockholm 9 april, Nordens största Salesforce-event

 

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Salesforce Research under augusti/september 2018. Över 4 100 marknadsförare med ledande befattningar i 18 länder deltog i undersökningen.

Detta är Salesforce

Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.

Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer