ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Ny plattform gav Skanska smartare processer

Byggbolaget Skanska levererar komplexa utvecklings- och byggprojekt inom många olika områden till både privat  och offentlig sektor.
En ny kundvårdsplattform förbättrar helhetsbilden av kunderna och underlättar en gemensam säljprocess.

Läs mer om Sales Cloud från Salesforce här

Skanskas svenska verksamhet är indelad i fyra verksamhetsgrenar: Byggverksamhet, Bostadsutveckling, Kommersiell utveckling och Infrastrukturutveckling. Med stort fokus på hållbarhet och säkerhet omsätter koncernen 161 miljarder kronor i 10 länder.

Den svenska delen omsatte förra året 38 miljarder kronor och har 9 200 medarbetare. Åtskilliga kunder är återkommande och anlitar fler än en verksamhetsgren. Hälften finns i offentlig sektor, där anbuds- och inköpsprocesser är särskilt komplexa till följd av regler om offentlig upphandling.

”Bättre överblick”

Att hålla alla medarbetare a jour med var en viss kund befinner sig i processen och hur kundhistoriken ser ut, är en utmaning. Tidigare jobbade man främst med Excel-listor som man delade internt, och med enklare kundregisterplattformar, berättar Håkan Danielsson, marknadsdirektör Skanska Sverige:

– Vi ville få en bättre överblick över vår pipeline och skapa en gemensam 360-vy över våra kunder. Därför har vi installerat CRM-plattformen Sales Cloud från Salesforce i våra 120 säljdistrikt över hela landet.

 

”Definitivt mervärde”

Att alla medarbetare som har kontakt med en viss kund vet var man befinner sig i säljprocessen och har tillgång till en gemensam kundhistorik, ger ett definitivt mervärde, menar Håkan Danielsson.

– Att vi levererar i rätt tid, till rätt kostnad och med rätt kvalitet är självklarheter. Men vi skapar inte bara värde gentemot våra beställare när vi bygger något, utan genom att hjälpa kunden komma till insikt om sina egentliga behov och hur vi kan lösa dem. Vi kallar det insiktsförsäljning och det blir möjligt genom en 360-vy, som dessutom skapar möjligheter till tvärförsäljning mellan affärsområden, säger han.

Att Skanskas bolag i andra länder använder Salesforces plattformar underlättar utbyte av kundinformation över gränserna. 

– Jag tycker att vår helhetsbild av kunderna och vår pipeline redan har förbättrats väldigt mycket. Vi var medvetna om att vi tidigare ibland jobbade på ett ganska spretigt sätt gentemot kunderna. Med ett verktyg som Sales Cloud kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet och jobba effektivare mot våra kunder. Användarna får en bättre gemensam helhetsbild av kunderna och vår pipeline blir betydligt mer robust och transparent, säger Håkan Danielsson.

 

Startade med en ny säljprocess

Första steget var att ta fram en ny säljprocess i fyra faser som är gemensam för hela Skanska oavsett om man bygger hus och broar eller säljer betong, avslöjar Håkan Danielsson, som menar att ett nytt CRM blir ett viktigt verktyg i den processen.

* Vad innebär detta för kunderna?

– Kundens upplevelse av oss blir bättre när våra medarbetare har en gemensam bild av kundens – och kundens kunds – behov. Alla vet var i säljprocessen en viss kund befinner sig och kan anpassa sin kommunikation därefter. Det skapar en ännu bättre kundrelation och ökad trygghet för kunden.

 

Beslutsstöd med AI

Plattformen erbjuder även AI-förstärkt beslutsstöd, ett verktyg som Skanska kommer använda för att ytterligare vässa sitt omfattande anbudsarbete.

– Innan vi ens har lämnat in ett anbud har det gått åt mycket tid och resurser. Vi hoppas att AI-stödet ska hjälpa oss att prioritera de projekt vi har i pipeline, genom att utvärdera vilka anbud vi ska lägga mest krut på.”

* Till sist, vart är bostadsmarknaden och byggbranschen på väg?

– Långsiktigt är det en fortsatt stark bransch – det underliggande behovet av underhåll, om- och tillbyggnad av infrastruktur, bostäder och lokaler kvarstår. Miljonprogrammet behöver fortsatt rustas upp, halvgamla kontor byggas om till moderna och energieffektiva lokaler, nya äldreboenden, skolor och vårdinrättningar ska byggas för att klara dagens behov. Urbaniseringen till storstäder och regioncentra skapar helt nya behov inom vägar och lokaler, säger Håkan Danielsson.

I det korta perspektivet ser Skanska, liksom många andra, en klar avmattning.

– Men, den sker från mycket höga nivåer. Att det skulle komma en nedgång kräver ingen AI för att lista ut. Man ska absolut ha respekt för nedgången och ta den på fullaste allvar, men… för bara några år sedan växte byggsektorn med 150 miljarder kronor jämfört med föregående år, konstaterar en försiktigt optimistisk Håkan Danielsson.

Vill du veta mer om Salesforces kundtjänstlösningar? Registrera dig till Basecamp Stockholm 9 april, Nordens största Salesforce-event

 

Detta är Salesforce

Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.

Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer