Innehåll från SalesforceAnnons

Mjukvarujätten som är hållbarast i världen

Inger Lise Eng, leveranschef för Salesforces konsulttjänster i Norden, var med och planterade ekar och lindar i i Häringe naturreservat söder om Stockholm.
Inger Lise Eng, leveranschef för Salesforces konsulttjänster i Norden, var med och planterade ekar och lindar i i Häringe naturreservat söder om Stockholm.

Att bromsa den globala uppvärmningen är inte bara nödvändigt – det är lönsamt också. Salesforces medarbetare planterar ekar på arbetstid.

Träd och annan växtlighet motverkar klimatförändringarna genom att absorbera koldioxid. Vid det ekonomiska toppmötet i Davos 2020 lanserades initiativet Trillion Trees som uppmanar individer, företag och samhällen att plantera en biljon – 1 000 miljarder – nya träd i världen.

Marc Benioff, grundare och vd för CRM - jätten Salesforce, antog utmaningen.

– Att plantera en biljon träd låter kanske som en omöjlig uppgift. Men faktum är att det tidigare fanns sex biljoner träd på jorden. Nu finns det tre biljoner så vi borde kunna plantera en biljon, förklarade han i Davos.

Fröet från Davos har slagit rot, bokstavligen, i Häringe naturreservat söder om Stockholm. Där växer nu 1 375 ekar och lindar som planterades av Salesforces medarbetare i Sverige under tre dagar i oktober. En av dessa var Inger Lise Eng, leveranschef för Salesforces konsulttjänster i Norden.

– Det kändes fantastiskt roligt att få bidra till något som lever i över 600 år och att få lära om hur unik eken är när det gäller värdet för den biologiska mångfalden. Över tusen olika arter är kopplade till eken och den biologiska mångfalden avgör hur starkt och motståndskraftigt vårt ekosystem är. Ett extra plus är att få möjlighet att träffa gamla och nya kollegor på ett säkert sätt i dessa tider av stängda kontor och hemarbete.

”Det kändes fantastiskt roligt att få bidra till något som lever i över 600 år” säger Inge-Lise Eng.
”Det kändes fantastiskt roligt att få bidra till något som lever i över 600 år” säger Inge-Lise Eng.

Häringe naturreservat drivs av Skärgårdsstiftelsen som arbetar med att förnya skogen genom nyplantering av framför allt ek.

Trillion Trees passar in i Salesforces egen filantropiska modell som kallas 1-1-1. En procent av produkterna, vinsten och arbetstiden ska användas för volontära initiativ. I Sverige kan medarbetarna lägga 56 timmars arbetstid om året på frivilliginsatser i samarbete med Svenska Kyrkan, Min Stora Dag, Skärgårdsstiftelsen och andra organisationer.

En bra affär

Dan Bjurman är Sverigechef på Salesforce och vittnar om värdet av volontärarbete.

– Den här 1-1-1-modellen har vi jobbat med i alla de 20 år som vi har funnits. Det är den här värdegrunden som gör att jag själv har velat jobba kvar på Salesforce i 13 år, förklarar han.

Ett företags ranking inom ESG, Environmental and Social Governance (miljömässig och social hållbarhet), blir allt viktigare för både institutionella placerare och enskilda pensionssparare. I strikt ekonomiska termer är hållbarhet också en bra affär, konstaterar sajten Investor’s Business Daily och noterar att Salesforce intäkter ökat med i snitt 38 procent om året de senaste tre åren. Sajten rankar Salesforce som nummer tre i världen på listan ”Best 50 ESG Companies” och den främsta inom IT-sektorn. 

”Salesforce är ledande i näringslivet i fråga om att ta hand om medarbetare, kunder, leverantörer, aktieägare, de platser där de verkar samt planeten som helhet,” skriver Investor’s Business Daily.

Aktiva samhällsinsatser är inte bara viktiga för dagens och framtidens medarbetare, utan också för kunder och leverantörer, menar Dan Bjurman:

– Förr i tiden tittade man främst på om leverantörer och samarbetspartners var kreditvärdiga inför ett eventuellt samarbete. Numera pratar man lika mycket om vikten av en uppförandekod hos de man gör affärer med. Man vill helt enkelt köpa av företag som delar samma värdegrund som en själv.

Och det är uppenbarligen många som delar Salesforces värdegrund. För räkenskapsåret 2019/20 redovisade företaget en tillväxt på 29 procent, och omsättningen steg till 17,1 miljarder dollar från 13,3 miljarder dollar föregående år.

Analysfirman Gartner har uppskattat att CRM-sektorn, det vill säga mjukvara för kundrelationshantering, är värd 48 miljarder dollar och att Salesforce är störst med en marknadsandel på omkring 20 procent.

Så här kan du bidra till Trillion Trees:

1. Gå in på https://www.trilliontreecampaign.org/donate-trees 

2. Välj ”donate trees”

3. Välj det projekt du vill stötta. Att plantera ett träd på Yucatànhalvön i Mexiko kostar drygt 10 kronor, att adoptera ett träd i Uganda går lös på drygt 9 kronor.

Läs mer här. 

Fakta: Detta är Salesforce

Salesforce, den globala Customer Relationship Management (CRM) ledaren, gör det möjligt för företag i alla storlekar och branscher att transformera digitalt och skapa en komplett 360-graders vy över sina kunder. Företaget har 300 000 kunder över hela världen och 54 000 anställda. För mer information om Salesforce (NYSE: CRM), besök www.salesforce.com/se 

 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?