ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Lättare att köpa bostad med nya digitala verktyg

  • – Vi har i flera år letat med ljus och lykta efter ett bra kommunikativt verktyg för kundresan, och beslutade oss för att Marketing Cloud var bäst för oss och våra behov, säger Klas Danielsson, vd för SBAB.

Att köpa en bostad är ofta den största affären vi gör i livet. Innan drömmen om det nya hemmet kan realiseras ska många beslut fattas och avväganden göras. SBAB prövar nya digitala verktyg för att stödja bostadsköpare genom en ofta lång process.

Läs hur du kan skapa personligare interaktioner med dina kunder

 Digitaliseringen av bank och finans fortsätter, liksom svenskarnas intresse för bostäder och bostadsmarknaden. Prisutveckling, boräntor, lånevillkor – alla kategorier, från unga i jakt på en första bostad till redan etablerade på jakt efter ännu lägre ränta, tillbringar mycket tid framför skärmarna i dag.

 Bostadsköpet är en lång process för många. Många har en dröm om hur det nya hemmet ska se ut och det kan krävas många visningar och sena kvällar på bostadssajter som booli.se innan allt känns perfekt. Dessutom påverkas beslutet av faktorer som prisutvecklingen på marknaden, ränteläget och amorteringsregler. Att köparna efterfrågar mycket information märker man hos bolånebanker som SBAB, där vd Klas Danielsson säger:  

– Förstagångsköpare är en växande grupp av besökare i våra digitala kanaler och de har ofta väldigt många frågor. Man är osäker på alltifrån hur en visning går till, hur en budgivning fungerar, vad en besiktning är och hur man själv kan kontrollera fel och brister på bostaden. Här är det viktigt att vi kan erbjuda relevant information som gör att steget till den första egna bostaden blir lite lättare att ta.

 Många kanaler
Besökarna använder olika kanaler, från hemsidor och appar till telefon, alla tider på dygnet. För SBAB är det viktigt att kunna föra en dialog under längre tid oavsett kanal:

– Vi behöver ofta föra en dialog med bostadsköpare över en tidshorisont som kan handla om flera månader innan köpet blir av. Om vi inte gör det på ett professionellt och informativt sätt finns risken att kunden av olika skäl väljer en annan bank för sin låneansökan. Kan vi föra en bra dialog och tillföra värde redan från början ökar chansen att kunden väljer oss för sin låneansökan, säger Klas Danielsson.

 ”Letat med ljus och lykta”
För att underlätta en bra dialog och inte tappa kontakten med bostadsköpare har SBAB valt att installera den molnbaserade kundplattformen Marketing Cloud från Salesforce. Klas Danielsson förklarar varför:

– Vi har i flera år letat med ljus och lykta efter ett bra kommunikativt verktyg för kundresan, och beslutade oss för att Marketing Cloud var bäst för oss och våra behov. Att lösningen är molnbaserad gör att vi slipper driftsansvaret, och det blir mycket enklare att hantera nya releaser och uppdatering av programvara och tjänster, säger han.

 Bostadsägare på jakt efter bättre villkor är en annan viktig kategori av potentiella kunder. Dessa bolånetagare får SBAB bland annat kontakt med genom det digitala verktyget Räntematchen, som låter en bolånetagare jämföra sitt nuvarande bolåns villkor hos sin befintliga bank med de villkor som SBAB kan erbjuda.

 Klas Danielsson avslöjar att cirka 80 procent av alla som jämför sin bolåneränta kan få bättre räntevillkor hos SBAB. Alla de tiotusentals bolånetagare som har gjort en Räntematch är naturligtvis en viktig kategori potentiella kunder som SBAB vill behålla kontakten med tills den dagen kommer då man beslutar att byta bank och flytta sitt bolån till SBAB.

 Alla kanaler på ett ställe
En annan orsak till varför SBAB valde Salesforce stavas framtiden:

– Vi ser möjlighet till lösningar där alla de kommunikationskanaler som en kund använder för att nå oss nu och i framtiden – appar, hemsida, telefon, chatt – är samlade på ett ställe, så att både kunden och vi har tillgång till all information och kommunikation som inträffat och ser vad som behöver göras härnäst. Det kan Salesforce erbjuda, säger Danielsson och tillägger:

– Våra kanaler är för uppdelade i dag, vilket gör det svårare att leverera den perfekta framtida kundservice vi ska ge. När vi har möjlighet att gå vidare med Salesforce kan vi bygga en omnikanal-anpassad 360-tjänst som gör att vi alltid kan ge kunden relevant information oavsett vilka kontaktkanaler som använts.

 SBAB ser en potential i att använda Salesforces verktyg inom kundhantering i ett bredare perspektiv, från integration av telefoniplattformen till låneadministration. Allt är ett led i SBAB:s strategi att gå mot att bli en komplett leverantör av boende- och boendeekonomitjänster.

– Med de tjänster vi erbjuder i koncernen genom SBAB och Booli stödjer och hjälper vi våra kunder genom hela bostadsresan. Vi satsar på att kontinuerligt bygga ut vårt erbjudande inom boende- och boendeekonomitjänster där bolånet i framtiden är en del av erbjudandet.

Till sist, frågan som ständigt är på allas läppar: Vad tror SBAB om bostadspriserna och räntorna?

 – Vi bedömer att bostadsmarknaden håller på att stabiliseras men därefter mattas av och att bostadspriserna kommer att gå ned något över de kommande tre åren, främst till följd av Riksbankens kommande förväntade räntehöjningar som då kommer att medföra att bolåneräntorna kan komma att stiga,” avslutar Klas Danielsson.

 Vill du läsa om fler företag som ligger i framkant? Läs mer här

Detta är Salesforce
Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

 Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.

Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

 För mer information se www.salesforce.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies