ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Larmrapport: E-handeln hänger inte med i shopparnas hoppande

Två av tre e-handelskunder använder fler än en kanal för att genomföra ett enskilt köp. Men bara 14 procent av handlarna har en strategi för att hantera detta, visar en ny studie av 500 europeiska e-handlare.

Ladda ned hela State of Omnichannel-rapporten här

Linjära köpresor är lika passé som linjärt tv-tittande. Dagens uppkopplade konsumenter hoppar friskt mellan digitala enheter och kanaler för ett och samma köp (eller tv-program). Fyra av tio shoppare vill över huvud taget inte handla från en webbutik som inte finns i deras favoritkanal.

Det visar rapporten ”State of the Connected Customer” från Salesforce, som undersökt 8 000 konsumenter och professionella inköpare i 16 länder.

För att ta hem det där slutliga köp-klicket från kunder som går in och ut i olika kanaler och gränssnitt – ibland under en längre tidsperiod – måste handlarna erbjuda en enhetlig upplevelse oavsett kontaktpunkt.

Det håller de allra flesta handlare med om. Men, bara 14 procent av Europas nätbutiker anser sig driva en omnikanalstrategi. Det visar en annan rapport från Salesforce med titeln ”State of Omnichannel in Europe”, som baseras på en enkät bland närmare 500 europeiska handlare.

Hur kommer det sig?

”En anledning är nya regler som begränsar företagens möjligheter att samla in och lagra kunddata. Perfekta omnikanalupplevelser kräver ofta en stor mängd data om konsumentens köphistorik och surfbeteende.” Det säger Lars Grønkjær, Senior Regional Vice President Commerce Cloud på Salesforce, och tillägger att det idag är ett krav att företagen har kontroll på all sin data.

Ökar livstidsvärdet
Men poängen med omnikanal är inte bara – kanske inte ens främst – att maximera försäljningen på kort sikt:

”Det handlar framför allt om att stärka lojaliteten och öka det samlade livstidsvärdet för varje kund.”

En bromskloss för detaljhandlare som vill införa en omnistrategi handlar om pengar. En annan om att hitta rätt teknikpartner för implementeringen – närmare 4 av 10 handlare i Europa ser komplexiteten i att integrera ny teknologi i den befintliga verksamheten som ett stort hinder.

Rapporten visar också att mobilen i allt fler länder går om datorn som den enhet där majoriteten av alla nätköp görs. Så har det sett ut i flera år i Storbritannien, men under 2019 gick köp i mobilen förbi köp från datorn även i samtliga nordiska länder, samt Spanien och Nederländerna.

”För näthandlarna innebär det att det är klokt att lägga ännu mer krut på sin mobilsajt och tänka mobile-first.”

Butikerna finns kvar
Men, all konsumtion har inte flyttat till mobiler och webbsajter. Fysiska butiker finns fortfarande kvar, och långt ifrån alla dras med röda siffror. Salesforces rapport pekar på att de har en viktig roll att spela i en omnikanal-strategi. Värdet av dem kommer i framtiden inte enbart att baseras på försäljningssiffror, utan även utifrån de upplevelser de kan förmedla till kunderna, som de inte kan få online.

Digital teknik kan dock spela en stor roll i den förhöjda upplevelse som bara en fysisk butik kan förmedla. Interaktiv teknologi som utnyttjar AI, augmented reality (AR) och virtual reality (VR) kan användas för att öka kundernas engagemang och förbättra köpupplevelsen.

”En framgångsrik omnikanalstrategi går ut på att smälta samman det digitala med det fysiska för att kunna erbjuda en sömlös köpupplevelse.”

Att AI spelar en allt viktigare roll för handeln framgår av siffror från Salesforce Shopping Index: Första kvartalet 2019 fick 16 procent av alla nätshoppare AI-stödda rekommendationer. De som agerade utifrån AI-genererade tips spenderade 26 procent mer på sina köp än de som inte shoppat med AI som guide.

”AI har gått från ’kul att ha’ till ett måste”, konstaterar Lars Grønkjær.

Vill du läsa fler trendrapporter inom retail, kundupplevelser och kundservice? Klicka här

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag. 

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer