ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 14 JAN Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Innehåll från Salesforce

Halv miljard har gett snabb feedback med smileys

Många företag har dålig insikt i hur nöjda deras kunder är. Smileyknappar har visat sig vara ett enkelt sätt att ta reda på det. En halv miljard kunder har redan sagt sitt. Tillverkaren av feedbacksystemet, HappyOrNot, har tagit hjälp av Salesforce för att växa ytterligare.

Nöjda kunder gynnar dina affärer. De köper mer vid varje besök, de återvänder oftare och de rekommenderar gärna ditt varumärke. Så hur kommer det sig att så många företag inte vet om deras kunder är nöjda eller inte? Det kan dessutom vara lätt att ta reda på.

 Läs mer om hur HappyOrNot använder Salesforce

 Det finska företaget HappyOrNot grundades 2009 av Ville Levaniemi och Heikki Väänänen. Deras ambition var att skapa ett system för feedback som var så enkelt att använda att inga instruktioner behövdes. Systemet används nu av mer än 4000 företag och organisationer i mer än 120 länder. HappyOrNot är idag världsledande inom ögonblicklig rapportering av kunders och medarbetares nöjdhet.

 Med ett enkelt knapptryck på en Smiley Terminal™ går det att kontrollera vad kunden anser om en produkt, tjänst eller upplevelse. Reaktionen registreras direkt och mäter snabbt hur nöjd personen är vid det aktuella tillfället. Därefter administreras feedbacken och omvandlas till dataanalyser.

 LinkedIn, IKEA, Heathrow Airport och American Express är exempel på bolag som valt att förbättra sin verksamhet genom att kontinuerligt mäta nivån på kundtillfredsställelsen.

Förenkla tillväxt med flexibel plattform

HappyOrNot når ut till nya kunder genom ett omfattande nätverk av återförsäljare. I takt med att företaget har växt har hanteringen av försäljningsorganisationen blivit alltmer komplex.

– Vi behövde integrera och automatisera vår verksamhet för att öka tillväxten. Vi måste göra det så enkelt som möjligt för våra återförsäljare att göra affärer med oss, säger Heikki Väänänen, vd på HappyOrNot.

2014 implementerades Sales Cloud och Community Cloud från molnföretaget Salesforce.

– Plattformen från Salesforce är skalbar och gör det möjligt för oss att kontinuerligt expandera och utveckla våra möjligheter, säger Esa Vasara, chef för Business Services på HappyOrNot och tillägger:

 – Salesforce har transformerat våra affärsprocesser och automatiserat flera centrala uppgifter, vilket gör oss mer effektiva, lönsamma och konkurrenskraftiga på en global marknad. Orderuppföljning, fakturering och leveranshantering är bara några av de processer som har blivit strömlinjeformade.

Nätverk främjar samarbete mellan återförsäljare

För att hjälpa återförsäljare att samarbeta när det gäller aktuella leads har HappyOrNot skapat ett nätverk online med hjälp av Community Cloud. Där kan återförsäljare inte bara dela och hantera aktuella säljmöjligheter, utan också spåra beställningar, returer och leveranser, samt granska prislistor, fakturor och prestationer mot uppsatta försäljningsmål.

 Läs mer om Sales Cloud från Salesforce här

Sedan implementeringen av Salesforce år 2014 har HappyOrNot betydligt fler återförsäljare, de har expanderat sina tjänster till 120 länder och tredubblat antalet anställda.

 – Det handlar om snabbhet för oss. Med Salesforce kan vi enkelt utöka vår kundbas och vårt nätverk av återförsäljare. Och vi ser resultat – 2017 var vårt bästa år hittills, säger Heikki Väänänen.

 Fakta Salesforce

Salesforce grundades 1999 med visionen att helt förändra CRM marknaden. Företagets världsledande plattform gör det idag möjligt för företag av alla storlekar och i alla branscher att kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

I dag har Salesforce mer än 30.000 medarbetare över hela världen. Företaget har en egen filantropisk modell som kallas 1-1-1. En procent av produkterna, aktiekapitalet och arbetstiden ska användas för volontära initiativ. Salesforce.org är den del inom företaget som ska verka för att icke vinstdrivande organisationer får del av Salesforce i form av gratis användande av produkter, ekonomiskt stöd eller hjälp från företagets medarbetare.

Tidningen Forbes har nyligen utsett Salesforce till decenniets innovatör. Företaget är noterat på NYSE under symbolen CRM.

Läs mer på www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri