ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Framtidsforskaren: Börja experimentera med AI nu!

  • Peter Schwartz har varit online sedan 1972. I dag är han Senior Vice President of Strategic Planning vid Salesforce.

Han var världens andra användare av internet någonsin. Nu hjälper han svenska företag att komma igång med AI. Här berättar han hur och varför.

Därför behöver nordiska företag tillgång till ett bättre utbildningssystem för att förbli konkurrenskraftiga

Peter Schwartz har varit online sedan 1972, då han som användare nummer två gick in på Arpanet, föregångaren till dagens internet. I dag är han 72 och reser världen runt som futurist vid molntjänstföretaget Salesforce och ger råd till företag.

– Jag har inte alla svar, men jag hjälper dem att ställa rätt frågor, säger han.

 Och frågorna är många, i en tid då den svindlande teknikutvecklingen och hastigt skiftande konsumentbeteenden stöper om – eller slår ut – hela branscher. En vanlig fråga är vad ny teknik som artificiell intelligens, AI, innebär för jobben. Blir de fler eller färre? Peter Schwartz är optimist och lutar sig mot en rapport från World Economic Forum, som hävdar att utvecklingen inom automatisering och AI kommer att skapa 58 miljoner nya jobb netto innan 2022.

 Han menar att AI låter människor fokusera på områden som kreativitet och mellanmänskliga relationer. Och lyfter fram A:et i AR, augmented reality, eller förstärkt/utvidgad verklighet – ett av de begrepp som möjliggörs av ny teknik.

 ”AI förstärker människornas förmåga, men ersätter dem inte.”
Många prognoser pekar ändå på automatiseringens negativa effekt på jobben, medan andra varnar för mänsklighetens undergång. Synsätt som Peter Schwartz förklarar med antingen brist på fantasi – eller för mycket av den varan:

– Somliga prognosmakare förmår inte föreställa sig hur jobben förändras till följd av AI. Medan andra överskattar AI:s förmåga. Maskiner som utvecklar och tillverkar andra intelligenta maskiner är över 100 år bort. Hoten i dag handlar snarare om personlig integritet och att trollfabriker använder AI för att påverka.

 Men vad han kallar ”mini-AI” – väldefinierade, snäva tillämpningar av AI – är enbart av godo, och finns redan i vår vardag.

– AI används redan i stor skala i relativt smala tillämpningar, och är oftast bra på en viss sak, som ansiktsigenkänning. Eller på att rekommendera böcker, eller köra bil. Inte alltsammans, som vi människor, säger Schwartz.

 Viktigaste frågan
Den viktigaste frågan för alla företag just nu är, enligt Peter Schwartz: Hur ska de utnyttja AI för att stärka sitt eget beslutsfattande och deras kunders upplevelse?

– Börja experimentera nu! Det kostar inte mycket i dag och är inte så svårt. De AI-stödda förmågorna blir hela tiden kraftfullare, kvaliteten på data allt bättre och de röststyrda assistenterna allt smartare.

 Genom att experimentera lägger företaget en bra grund för att förstå vilka aspekter av verksamheten det är mest användbart att utnyttja AI inom. Det är inte alldeles lätt att inse intuitivt, medger Schwartz, och just därför är det viktigt att experimentera sig fram.

– Eftersom data är nyckeln till AI, är den viktigaste frågan ’vilken data är mest relevant för dig?’ Det måste du veta för att du ska fånga upp rätt data. Du behöver inte vara IT- eller AI-proffs för att designa din egen AI-funktionalitet. Mycket finns gratis därute, du behöver inte ha vare sig datorkraften, kunna kodning eller ha enorma serverhallar – det mesta finns redan i molnet och erbjuds av till exempel Amazon Web Services och Google Cloud Services.

 Medarbetare befrias från repetitiva uppgifter
En av många lämpliga tillämpningar för AI och automatisering är enligt Peter Schwartz repetitiva arbetsuppgifter som kan skötas av en maskin, samtidigt som de kräver vissa kognitiva färdigheter. Medarbetare som befrias från repetitiva uppgifter kan istället syssla med att förbättra kundupplevelsen. Teknikutvecklingen leder också till att helt nya jobb skapas. En yrkesroll som Peter Schwartz själv tror på är AI auditor.

– Hen har till uppgift att dels kontrollera vilken slags data som matas in i en AI-algoritm, dels själva algoritmen. För att undvika systematiska fel. Så länge det handlar om bokrekommendationer spelar dessa ingen roll, men när det handlar om kreditprövning som avgör om människor kan köpa en bostad är det desto viktigare att se till att den algoritm som används inte är oavsiktligt diskriminerande. Som konsument har du rätt att lita på att den data som använts är objektiv och algoritmen likaså.

 Inte bara för storföretag
Och AI är inte bara för storföretag. Hantverkare och rörfirmor kan använda onlineverktyg för att konfigurera och presentera lösningar för en kund. Kärnan i det nya är hur kundupplevelsen förbättras och kundrelationen stärks till följd av ny teknik, menar han. Och med det har Peter Schwartz svarat på frågan varför han tycker CRM – Salesforces kärnaffär – är så spännande att han vill gå till jobbet trots 72 år fyllda:

– CRM är något helt annat i dag än för 15–20 år sedan. Hantering av kundrelationer skiljer sig åt, både i fråga om hur en säljare använder den och vad man kan åstadkomma. Förr i tiden var CRM ett verktyg som hjälpte säljare hålla ordning på arbetsuppgifter, leads och kunder. I dag adderar vi intelligens till detta, vilket hjälper säljarna rangordna, välja och prioritera leads och kunder genom att analysera mängder av data.

Peter Schwartz menar att det finns en enkel orsak till varför CRM är den snabbast växande kategorin av mjukvara för affärstillämpningar.

– Det funkar. Det enda alla företag har gemensamt är att de måste sälja. Helst mer.

 Till sist, befinner vi oss vid ett vägskäl? Och vad skiljer den fjärde industriella revolutionen från tidigare omvälvningar?

– Hastigheten. Elektriciteten tog 75 år på sig att förändra samhället, de första datorerna 50 år. Nu är AI tillgängligt snabbt, överallt och billigt. De flesta vet inte att de redan i dag interagerar med AI, och upplever saker med hjälp av AI. Snart kan vi tala med tekniken, det blir ett rejält språng för användarna. Tekniken blir också allt bättre på att läsa av oss och komma med förslag.

Och hur redo är svenska företag?

– Ni har många bra ingenjörsföretag av den äldre skolan, som varit med länge, men ganska få stora techföretag. Utmaningen för traditionella industriföretag är att locka rätt talanger med rätt kompetens, som kan bidra till den digitala transformationen. I dag har dessa inte alltid kompetensen för att hantera den dataintensiva tid som väntar.

 ABB använder AI för att fatta bättre och snabbare beslut för framtiden

Så föddes Silicon Valley

• Peter Schwartz är Senior Vice President of Strategic Planning vid Salesforce och har tidigare varit Head of Scenario Planning vid Royal Dutch Shell. Han är även utbildad rymdingenjör och var med när IT-undret började i Silicon Valley på 1970-talet: ”Det föddes ur desperationen hos alla de ingenjörer och tekniker som förlorat sina jobb när freden i Vietnam och Nasas neddragningar ledde till kraftigt minskade inköp från försvars- och flygindustrin.”

 Så föddes nätet

• ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) var världens första fungerande paketväxlande nätverk och en föregångare till dagens globala internet. Det utvecklades av det amerikanska försvarets utvecklingsavdelning DARPA under kalla kriget och stod klart 1969. År 1971 skickades det första e-postmeddelandet via ARPANET mellan två datorer stående sida vid sida. Bara två år senare bestod 75 procent av ARPANET-trafiken av e-post.

 • På 1970-talet växte ARPANET och omfattade forskningsanstalter och laboratorier över hela USA som samarbetade med landets försvarsdepartement. Flera av dem var universitetslaboratorier som undersökte databehandling och datornät, och som utvecklade TCP/IP-nätet och dess tillämpningar för Internet. 1980 blev IP försvarsdepartementets officiella standard. Även ARPANET övergick till att använda det den 1 januari 1983, varmed det blev en central del av Internet.

Källa: Wikipedia

 Detta är Salesforce

• Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

• Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.

• Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

 För mer information se www.salesforce.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies