ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Finsk spelsuccé flyger högre med ny plattform

  • I år lanserar Rovio The Angry Birds Movie 2 och ser fram emot att håva in stora licensintäkter med hjälp av en ny plattform från molntjänstföretaget Salesforce – den första i sitt slag i världen.

Stulna ägg, hungriga gröna grisar och ilskna fjäderfän – det finska spelet Angry Birds fortsätter sitt segertåg över världen med filmintäkter i mångmiljonklassen och en synnerligen lukrativ merchandising-verksamhet.

Salesforce har ett program för startups. Läs mer här.

 Det finska spelbolaget Rovio, som står bakom spelet Angry Birds, mer än fördubblade sin omsättning mellan 2015 och 2017. I år lanserar man The Angry Birds Movie 2 och ser fram emot att håva in stora licensintäkter med hjälp av en ny plattform från molntjänstföretaget Salesforce – den första i sitt slag i världen.

Den första filmen drog in 350 miljoner USD och skapade en stor efterfrågan på licensierad merchandising. Med hjälp av en plattform från Salesforce kunde vi utan problem hantera efterfrågeökningen och nu är plattformen affärskritisk för oss, säger Simo Hämäläinen, Senior Vice President Brand Licensing.

 Rovio grundades 2003 men succén med de arga fåglarna kom först 2009. Men de flög desto högre och spelet har sedan dess laddats ner över fyra miljarder gånger. Tusentals externa licenssamarbeten, agenter, formgivare och produktutvecklare har tillsammans med Rovios egna team gjort Angry Birds till en av spelvärldens stjärnor.

 Globalt fågelperspektiv på licensieringen
Med så många parter inblandade behövde Rovio en central plattform för att hålla koll på alla aktiviteter och samarbeten världen över.

– Tidigare lagrade vi data på Excelblad och i mejl och våra samarbetspartners använde en rad olika system. Vi behövde en flexibel och skalbar plattform för att hålla koll på hela licensieringsprocessen; från leads, prospects och avtalshantering till designmanualer, produktgodkännande, inrapportering och fakturering. På ett och samma ställe, säger Timo Pesola, Vice President Operations and Business Performance.

 Salesforce hade tidigare hjälpt Rovios reklam- och säljteam förbättra sina processer och därför undersökte licensieringsteamet om Salesforce kunde göra samma sak för dem. Det kunde man, och nu har den gemensamma plattformen 1 000 interna och externa användare, vilket gjort det lättare att licensiera varumärket till hugade tillverkare över hela världen.

Med hjälp av Salesforce har licenseringsprocessen blivit både enklare och snabbare. Vi kan enkelt dela information sinsemellan och inga affärsmöjligheter riskerar falla mellan stolarna, säger Simo Hämäläinen.

 Litet team hanterar hundratals kontrakt
Potentiella affärsmöjligheter loggas av Rovios licensieringsagenter i en annan plattform från Salesforce – Sales Cloud Lightning – och vidarebefordras automatiskt till de som ansvarar för licensvillkoren. Appar och systemintegration gör att kontrakt kan undertecknas och betalningar förmedlas på en och samma plattform.

Ett litet team kan nu lätt hantera hundratals kontrakt om året och härnäst planerar vi att integrera Salesforce plattformar med vår kundreskontra för att få en 360-vy över varje kund.

 När en merchandising-produkt nått marknaden kan Rovio enkelt följa försäljningen och därmed räkna ut och fördela royaltyintäkter med ett enda knapptryck.

 – Genom att vi gör det enkelt för våra agenter att hantera administrationen ökar deras motivation för att lägga mer tid på att licensiera ut Angry Birds istället för andra varumärken inom spel och underhållning.

 Att Salesforce plattformar har inbyggt AI-stöd gör dessutom att Rovio kan använda bildigenkänningsprogram för att spåra och slå ned på piratkopior av de arga fåglarna:

– Ju populärare du är, desto större är risken för piratkopiering och varumärkesintrång.

Har du registrerat dig till årets event, Basecamp Stockholm 9 april på Waterfront? Läs mer här.

Detta är Salesforce

  • Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet (IoT) och artificiell intelligens (AI). Med den kan företag av alla storlekar i alla branscher kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.
  •  Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare.
  • Tidningen har också åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
  •  För mer information se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer