Innehåll från SalesforceAnnons

Fem års omställning på fem månader: ”Hyperförflyttning till digitalt”

Dan Bjurman är vd på Salesforce.
Dan Bjurman är vd på Salesforce.

Att möta sina kunder digitalt är nödvändigt i dessa tider, menar Dan Bjurman. Han är vd på Salesforce, som blivit världsledande på att hjälpa företag med det i över 20 år. 

Hur kan man växa under pandemin? Företagsledare delar med sig. 

En acceleration i hyperfart – så vill Dan Bjurman, vd för CRM-jätten Salesforce, beskriva den omställning som pågår. Allt fler branscher och företag vässar sin digitala närvaro för att bättre kunna möta befintliga kunder och hantera helt nya grupper av kunder som knappt öppnat en dator. 

– Jag har en kollega vars 80-åriga mamma handlat på Coop hela sitt liv och aldrig tänkt tanken att hon skulle börja handla via dator eller telefon. Nu gör hon det och kommer att fortsätta med det även efter att pandemin är över. Även myndighetsservice, vårdtjänster och annat har digitaliserats i en rasande fart. En omställning som forskare trodde skulle ta fem år tog fem månader. 

Under 2020 spår Salesforce att e-handeln i Sverige ökar med 33 procent jämfört med tidigare år, baserat på prognoser från kvartal ett och två. Fler och fler, i alla åldrar, handlar på nätet och ökningen sker inom alla varusegment. Enligt Salesforce Shopping Index ökade den globala e-handelsomsättningen med 70 procent under det andra kvartalet. Men digital närvaro handlar inte enbart om e-handel, påpekar Dan Bjurman.

– Vårt kall är att hjälpa våra kunder möta sina kunder på ett intelligent sätt i alla de ytor man träffas. E-handel är ett naturligt område för oss, men kundresan har så många fler kontaktpunkter. Efter marknadsföring och försäljning kommer kundupplevelsen, upplevt värde, hur man infriar förväntningar och annat som påverkar kundrelationen. 

Det handlar om ett flöde och en 360-gradersvy av kunden som förvånansvärt många företag saknar, enligt Dan Bjurman: 

– Kunderna upplever ett företag utifrån den samlade upplevelsen av alla sina interaktioner. I ljuset av det behöver man säkerställa att alla medarbetare har samma insikter om kunden, oavsett vilken avdelning de jobbar på. 

Flyttar dit där kunderna finns

En undersökning som Salesforce genomfört visar att små och medelstora företag över hela Sverige har använt digital teknik och datainsikter för att navigera pandemin. Hela 59 procent säger att pandemin har snabbat på företagets digitalisering. Dan Bjurman vittnar om hur många företag tvingats till ”dramatiska omprioriteringar” i kölvattnet av pandemin och att kapital och arbetstid läggs på digitala satsningar.   

– De flyttar sina resurser dit där kunderna finns. Och idag gäller det även premiumprodukter som Hästens sängar och Polestars elbilar, kunder till oss som strävar efter att skapa en digital upplevelse som ligger så nära den faktiska produktupplevelsen som möjligt. 

Salesforces molnbaserade plattformar hjälper företag av alla storlekar i alla branscher i hela världen hålla koll på sina kunder – ett löfte som kan tyckas svepande, men Dan Bjurman förtydligar: 

– Alla företag oavsett storlek har en sak gemensamt – de säljer något till en kund. Med vår plattform och software-as-a-service kan även små företag dra nytta av den mjukvaruutveckling som tidigare var förbehållet storföretag som investerade i affärssystem från de traditionella applikationsbolagen.    

– Vi var pionjärer med en ny molnbaserad teknik- och affärsmodell som demokratiserade enterprise-marknaden. Vi gör en enda sak för alla, men där är vi bäst i klassen, vilket analyser från Gartner, Forrester och IDC bekräftar. 

Och att vara bäst i klassen lönar sig uppenbarligen. För det räkenskapsår som slutar 31 januari 2021 spår Salesforce en omsättning på 21,1 miljarder dollar, följt av 25,5 miljarder dollar följande räkenskapsår. Inget annat mjukvaruföretag i historien har vuxit lika snabbt. 

Sälj smartare och snabbare – läs mer om Salesforce här. 

FAKTA: Detta är Salesforce

Salesforce, den globala Customer Relationship Management (CRM) ledaren, gör det möjligt för företag i alla storlekar och branscher att transformera digitalt och skapa en komplett 360-graders vy över sina kunder. Företaget har 300 000 kunder över hela världen och 54 000 anställda. För mer information om Salesforce (NYSE: CRM), besök www.salesforce.com/se

 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?