Innehåll från SalesforceAnnons

Entreprenörer vinnare när Almi digitaliserar

Salesforces Sverigechef Dan Bjurman.
Salesforces Sverigechef Dan Bjurman.

Almi tar ledningen inom digitaliseringen av offentlig sektor, med bättre och snabbare service till företagare och entreprenörer som resultat. ”En skräddarsydd, sömlös och effektiv upplevelse och hantering.”

Digitaliseringen bland svenska företag och konsumenter har gått snabbt, medan den offentliga sektorn släpar efter. OECD rankar den svenska offentliga sektorns digitala mognad som bland de sämsta i västvärlden. Statusrapporten ”Digital mognad i offentlig sektor 2020” pekar på att den digitala mognaden inom offentlig sektor i Sverige är 47 procent, en ökning med sex procentenheter under det senaste året.

Statsägda Almi, som erbjuder lån och stöd inom affärsutveckling till entreprenörer och företagare, har tagit sin digitalisering ett steg till med hjälp av rådgivning och molnlösningar från Salesforce.

 – Almi har ett viktigt uppdrag i att hjälpa svenska entreprenörer och företagare att utvecklas och växa. Genom att dra nytta av digitaliseringens möjligheter kommer vi att kunna arbeta ännu mer kundfokuserat, proaktivt och effektivt, säger Almis vd Göran Lundwall.

Salesforces 360-lösningar hjälper Almi att ha en bra överblick över sina kunder. Bland annat ingår en chatbot inom kundservice.

– Vi genomför en digital transformation av verksamheten för att möta nya behov och jobba mer kundorienterat. Salesforces lösningar möjliggör en samlad 360-vy över kunden och kundresan, där vi kan skapa en skräddarsydd, sömlös och effektiv upplevelse och hantering, säger Almis CIO Jakob Lindström.

Chatbot för snabb hantering

Salesforces 360-lösning gör det möjligt för Almi att erbjuda sina kunder en sömlös service med hjälp av en kombination av digitala verktyg och personlig kontakt. En chatbot kan snabbt hantera vissa frågor, medan mer avancerade ärenden automatiskt kopplas till en bemannad kundtjänst. Alla medarbetare i kundtjänsten har tillgång till en komplett kundvy i molnet för att snabbt kunna lösa ärendet.

Salesforces Sverigechef Dan Bjurman ser affären som ett viktigt steg för Salesforces satsning på att växa inom offentlig sektor.

– Processer och arbetsflöden behöver förändras i grunden för att möta kunderna på samtliga plattformar. Vi ser mycket fram emot partnerskapet med Almi och att kunna bistå med vår digitala kompetens.

I USA har Salesforce levererat molnlösningar och plattformar till en lång rad federala och delstatliga organ. Ett exempel är delstaten Rhode Island, som använt dem för att kunna bedriva effektiv smittspårning och planera kommande vaccinationsprogram.

Salesforce har dessutom tagit sig an att skapa API:er mellan alla system som finns i amerikanska myndigheter för att till exempel skapa ett enkelt förfarande för företagare och handlare att söka de nya tillstånd efter pandemin som krävs för att driva en verksamhet och öppna upp igen.

Upptäck Customer 360, världens främsta CRM-plattform. 

Fakta: Detta är Salesforce

Salesforce, den globala Customer Relationship Management (CRM) ledaren, gör det möjligt för företag i alla storlekar och branscher att transformera digitalt och skapa en komplett 360-graders vy över sina kunder. Företaget har 300 000 kunder över hela världen och 54 000 anställda. För mer information om Salesforce (NYSE: CRM), besök www.salesforce.com/se 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?