1515
Annons
Innehåll från SalesforceAnnons

Bygg ett digitalt HQ – Slack är mer än snack

Det digitala navet i postpandemins affärsvärld låter medarbetarna möta kunder och partners oavsett var de befinner sig.

Det nya arbetslivet i en värld där företag och människor möts och samarbetar både digitalt och fysiskt kräver nya verktyg för att fungera effektivt. Med plattformen Slack har stora välkända företag kunnat bygga gemensamma digitala samarbetsytor för både chatt, möten och praktiskt arbete – internt och med externa partners.

Slack förvärvades i december 2020 av Salesforce i en affär värd 245 miljarder kronor. Salesforces Sverigechef Dan Bjurman förklarar logiken bakom megaförvärvet – och nyttan för användarna:

– Salesforce har blivit mer strategiskt och relevant för våra kunder än någonsin tidigare. Tillsammans med Slack kan vi i grunden förbättra hur företag och organisationer kommunicerar, samarbetar och fattar bra beslut. Våra kunder kan bygga ett digitalt HQ som låter medarbetarna jobba var som helst och mer effektivt än någonsin genom att koppla ihop affärsprocesserna i en samlad vy.

Salesforces Sverigechef Dan Bjurman.
Salesforces Sverigechef Dan Bjurman.

Samla allt på ett ställe

Slack kommer att fortsätta arbeta under sitt eget varumärke. Samarbetet med Salesforce förenar två av techbranschens mest dynamiska communities och öppnar upp för ett öppet och omfattande ekosystem för att lansera nya typer av digital first- appar och arbetsflöden.

Slack startade som en meddelandetjänst, men har vuxit till att bli mycket mer än så, berättar Dan Bjurman och förklarar vad ett digitalt HQ är:

– Det handlar inte bara om att man ska kunna prata med varandra lite smidigare. Det handlar om att man ska ha en ”one stop shop” till allt man behöver för att framgångsrikt kunna genomföra sitt arbete varje dag. Tänk dig att du jobbar med en uppgift och får möjlighet att samla precis allt och alla du behöver för att lösa den på ett enda ställe.

Möjlighet att tänka om

Pandemin och omställningen till ett arbetsliv i hybridform har gett många företag en möjlighet att helt tänka om kring hur och var vi arbetar. Företagets digitala HQ ska möjliggöra säkert samarbete och utbyte av data, menar Dan Bjurman:

– Man ska kunna samla människor, dokument, data och appar samtidigt och ha möjlighet att automatisera processer och arbetsflöden för att spara tid. Det är en digital samarbetsyta där arbetet kan göras oavsett om man sitter på samma plats, i samma tidszon, eller om man tillhör ett eller flera interna eller externa team som samarbetar.

Ett sätt att arbeta och kommunicera som inte är särskilt effektivt är interna mejl som inte tillför något till arbetet. Undersökningar har visat att team som använder Slack Connect får i snitt 45 procent färre mejl.

”Knappt några interna mejl”

En av användarna är Mike Street på webbyrån Liquid Light, som säger till CIO.com:

­– Vi får knappt några interna mejl längre. Förut kom de i stora lass, och hälften av dem var länkar till videor med hundar som gjorde fåniga grejer.

Även om Slack är mest känt som ett verktyg för gruppmeddelanden, är det många som ser möjligheten att ansluta appar och automatisera processer som det viktigaste. Workflow Builder låter personer utan särskild it-kompetens skapa sina egna automatiseringar.

– Vad vi alltid har velat göra är att ge människor motsvarigheten till legobitar som de kan kombinera om, säger Slacks vd Stewart Butterfield.

Sverige har verkligen anammat Slack och är störst i världen sett till antalet Slack-implementationer hos kunder. Med 250 miljoner användare över hela världen är Salesforce världens mest använda plattform för hantering av kundrelationer. Tanken är att Slack ska utgöra inkörsporten till den 360-vy av alla kunder som Salesforces plattform erbjuder.

– Jag tror inte att något annat företag har visionen, teknologin och den talang som krävs för att faktiskt helt stöpa om sättet vi arbetar på i en värld som i första hand är digital. Det är det vi vill göra, avslutar Dan Bjurman.

Läs mer om hur Salesforce optimeras med Slack och hur du kan integrera dina team kring kunden. Klicka här. 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?