ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

"Bankerna måste bli tuffare"

Bank- och finansbranschen förändras av digitaliseringen och de aktörer som inte investerar tillräckligt i ny teknologi riskerar att bli ”fotnötter i historien”, varnar en rapport från McKinsey.

Läs mer om de digitala trenderna inom bank och finans

Ett decennium efter senaste finanskrisen befinner sig banksektorn i en minst lika omvälvande tid. I en rapport som släpptes i slutet av oktober 2019 varnar konsultfirman McKinsey för att många banker riskerar att bli ”fotnötter i historien” när ny teknologi och FinTech-startups radikalt ändrar kundernas förväntningar och beteenden. 

”Vi tror att vi ligger sent i den ekonomiska cykeln och bankerna behöver genomföra tuffa åtgärder nu /…/ Sent i cykeln har ingen råd att vila på lagrarna”, sade Kausik Rajgopal, senior partner vid McKinsey, till Bloomberg News. 

Bankernas egna försök att öka effektiviteten avfärdas i McKinsey-rapporten som ”business as usual”. Medan FinTech-bolag lägger över 70 procent av sina budgetar på utveckling är motsvarande siffra för traditionella banker omkring 35 procent. 

Den stora utmaningen för etablerade banker med ett fysiskt kontorsnät är att förena det digitala kundmötet med det fysiska och att oavsett kanal kunna möta kunderna med erbjudanden som är relevanta och behovsanpassade.

”Bank och försäkring är sannolikt den sektor där det sker störst förändringar för närvarande till följd av digitaliseringen och nya kundbeteenden”, säger Stefan Eklund som arbetar mot Bank & Försäkring i Sverige på Salesforce.

”Folk i allmänhet har ett helt annat köpbeteende idag än för 20 år sedan. Mycket har gjorts i banksektorns digitaliseringsarbete, men med fokus på transaktion och mindre på relation. Bankkunderna har fått snabbare och enklare tillgång till sin bank, samtidigt som bankernas kostnader för kundservice har minskat. Men, kundernas förväntningar på bankerna ökar hela tiden. Vi använder våra mobiler för både nytta och nöje, vänjer oss snabbt vid nya och attraktiva lösningar samt väljer ofta bort något så snart något bättre erbjuds”, tillägger Stefans Salesforce-kollega Thomas Zachariasson, som har lång erfarenhet från en av Sveriges storbanker.

Svårt ge relevanta råd utan 360-vy
Nya EU-regleringar som PSD2 påverkar konkurrenssituationen genom att ge nya FinTech-aktörer tillgång till etablerade bankers kunddata. Andra regelverk, som GDPR, kräver en strukturerad hantering av kunddata och avtal. Molnbaserade plattformar som samlar all kunddata på ett ställe gör det enklare att efterleva och dra fördel av nya regelverk, säger Stefan Eklund, som påpekar att ny teknologi dessutom är nyckeln till kostnadseffektiva kundmöten och relevanta erbjudanden som bygger långsiktig lojalitet och ökar avkastningen – oavsett kanal, marknad eller tidpunkt. 

”Det är få traditionella banker som har tillgång till en 360-graders vy över en enskild kunds ekonomi och de kontakter som kunden har haft med banken i olika kanaler. Det är en effekt av kvarlevande silotänk inom både organisation och tekniklösningar. Om inte alla bankens relevanta enheter och medarbetare har tillgång till en samlad bild av en specifik kund är risken stor att man inte har förmåga att erbjuda det som kunden verkligen behöver, och därför inte kan ge den upplevelse kunden förväntar sig. Utan en komplett bild av kunden, inklusive ekonomisk situation och beteende, är det svårt att komma med råd som är relevanta och av tydligt värde för kunden, och samtidigt leverera på det sätt som passar kunden bäst”, tillägger Thomas Zachariasson.

För Salesforce, som är världsledande inom molnbaserade plattformar för digital effektivisering och kundrelationer, har finanssektorn vuxit till att bli företagets näst största segment, efter retail, globalt sett. 

Stefan Eklund jobbar nära många finansiella aktörer i Norden som befinner sig på sina digitala transformationsresor. ”Det är nu dags att i praktiken ta rejäla steg för att möta, och till och med förekomma, både dagens och morgondagens kundbeteenden. Kundens egen upplevelse av hur banken möter individuella behov och beteenden kommer att väga tungt framöver, och här behöver många banker tänka mycket mera visionärt och därefter investera klokt i tekniska förutsättningar för att fortsätta vara relevanta i kundens ögon.” 

Stefans råd är att fokusera på konkreta projekt: 

”Våga arbeta mer innovativt och okonventionellt för att uppnå snabba resultat i kundens samlade upplevelse av sin kontakt med banken, utifrån bland annat kanal, personligt bemötande och relevant erbjudande. Målet är att skapa tydlig nytta i vardagslivet. Ett bra exempel är den holländska banken ABN AMROs lansering av sin digitala spin-off New10 för småbolagskrediter”, som  bara tog 10 månader från projektstart.”

Läs mer om ABN AMROS lyckade digitala spin-off

Visste du att Salesforce Sverige har en egen blogg? Läs den här!

Detta är Salesforce
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.

Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.

För mer information, se www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer