ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 23 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Salesforce

Artificiell intelligens på agendan för 100-åriga Kone

Det drygt 100-åriga verkstadsföretaget tar hjälp av molntjänster för att förbättra kundkontakt och service.
I en traditionell bransch använder Kone idag artificiell intelligens för att möta framtida efterfrågan.

Mer än 1 miljard människor över hela världen använder dagligen rulltrappor, hissar och gångband från Finlands-baserade Kone Corporation. Företaget har 450 000 kunder som är beroende av Kones produkter och tjänster för att flytta människor på ett tryggt och säkert sätt genom byggnader.

 Under de senaste 12 åren har molnföretaget Salesforce varit en partner till Kone.

 – Inledningsvis handlade det om Salesforce CRM-system. I takt med att Kone har utvecklats har vi utökat vår användning av Salesforce, vilket varit en stor fördel, säger Henrik Ehrnrooth, vd på Kone.

 Med en ständigt växande skara av användare måste Kone göra sina produkter och stödjande system ännu smartare och mer integrerade. Genom analysverktyg och artificiell intelligens kan de möta den framtida efterfrågan och ge ett större mervärde till sina kunder.

 – Många företag inom tillverkningsindustrin kan nu skapa kontakt direkt med sina slutkonsumenter via sina produkter. Tidigare har det varit svårt, men med hjälp av Internet of Things (IoT) och produkter som är uppkopplade, har nu även tillverkningsindustrin möjlighet att kommunicera direkt med slutkonsumenten, säger Baman Motivala, nordenchef på Salesforce och fortsätter:

 – I en hiss exempelvis finns det numera sensorer och dataskärmar. Eftersom hissen är uppkopplad kan Kone lättare kontrollera hissens funktioner och genomföra service innan behov uppstår. Om jag, som användare av hissen, använder ett passerkort så vet hissen vem jag är, vart jag ska och kan även visa ett personligt budskap på skärmen. I förlängningen kan det betyda att jag kan beställa andra tjänster eller produkter i hissen. Allt från mitt kaffe, till blomsterbud och lunchbokning.

 En viktig partner

Sedan samarbetet inleddes 2006 har Kones säljare använt Salesforce för att hantera säljmöjligheter, betalningar och ordrar för både nya produkter och serviceavtal i drygt 55 länder.

 – Salesforce har varit en av våra viktigaste partners när det gäller teknik- och informationsplattformar. Samarbetet har hjälpt oss att utveckla Kone, säger Henrik Ehrnrooth.

 – 2006 var det ett djärvt drag för ett B2B-företag att börja använda en molnbaserad plattform, men det är något som vi aldrig har ångrat. Salesforce är nu djupt involverade i vår företagskultur, säger Antti Koskelin, CIO på Kone.

 Vill du veta mer om Salesforce, läs mer här

Baman Motivala vill gärna framhålla Kone som ett mycket innovativt företag inom sin bransch.

 – Redan för mer än tio år sedan hade Kone fullt fokus på kundupplevelsen, inte bara för köparna, utan också för de som använder dem. De var också tidigt ute med att använda artificiell intelligens. Innovation är en stor del av Kones kultur, de är snabba på att ta till sig och använda ny teknik, säger Baman Motivala.

 Ny teknik förbättrar kundrelationen

Nya teknologier förenklar och utökar möjligheten för tillverkande företag att etablera och förbättra relationen med kunder och slutanvändare. Det kan ske på ett flertal sätt, till exempel via en app, en kundportal, genom en effektiv kundresa och genom att involvera serviceteknikern.

 – När serviceteknikern är ute och kontrollerar och servar hissar finns det möjlighet att samtidigt utveckla kundrelationen, exempelvis med ett samtal om eventuella åtgärder eller förbättringsförslag. Det gäller att alltid se alla processer utifrån kundens perspektiv istället för ur produktens perspektiv. Det låter självklart, men många processer som har funnits länge är etablerade utifrån ett produktperspektiv, säger Baman Motivala.

 Med ny teknologi ges access till större mängder information som kan hjälpa företag i traditionella branscher att förstå sina kunder bättre och hitta nya sätt att skapa bättre kundrelationer.

 Kones möjligheter att anpassa sitt erbjudande till kundernas behov har aldrig varit så effektiva som nu, menar Henrik Ehrnrooth.

 – Det är enormt spännande! Vi inledde förändringen av våra tjänster för några år sedan, för att visa att Kone differentierar sig från andra i branschen. Med hjälp av ny teknik inom artificiell teknik, som Watson och Einstein exempelvis, får vi insikt i varje kunds unika behov och kan leverera en tjänst som uppfyller dessa behov på ett mycket bättre sätt - ett sätt som aldrig har gjorts tidigare.

 Läs om Salesforce Einstein, den första omfattande AI-lösningen för CRM

  Fakta Salesforce

Salesforce grundades 1999 med visionen att helt förändra CRM marknaden. Företagets världsledande plattform gör det idag möjligt för företag av alla storlekar och i alla branscher att kommunicera med sina kunder på ett helt nytt sätt.

I dag har Salesforce mer än 30 000 medarbetare över hela världen. Bolaget har en unik filantropisk modell, 1-1-1, som innebär att en procent av medarbetarnas tid, företagets produkter och kapital läggs på välgörenhetsarbete av olika slag. Företagets medarbetare har hittills bidragit med 2,3 miljoner timmar av volontärarbete.

Tidningen Forbes har nyligen utsett Salesforce till decenniets innovatör.

Läs mer på www.salesforce.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri