Annons
Innehåll från RillionAnnons

”Digitaliseringen kräver en helt ny CFO-profil”

För 30 år sedan inledde Palette Software sitt arbete med digitalisering. Femton år senare fortsatte Centsoft trenden och i våras bytte bolagen namn och bildade varumärket Rillion. 

– Vår ledstjärna är ”Rillion brings peace of mind to Accounts Payable” och det bottnar i ambitionen att våra kunder ska känna sinnesfrid när de arbetar med annars komplexa system, säger Sylvia Andersson, CFO.

Rillion, som i maj blev det nya varumärket när Palette Software och Centsoft, som förvärvades av Palette Software 2018, bytte namn, har mer än 20 års erfarenhet av elektronisk fakturahantering. De var bland de första i Norden att implementera arbetssättet och Sylvia Andersson, CFO, konstaterar att mycket har hänt på marknaden sedan dess.

– Den tydligaste skillnaden skulle jag säga är att CFOer, möjligtvis omedvetet, har flyttat fram sina positioner. Förr fångade ekonomiavdelningen upp mycket historik; de satt med bokföring och sammanfattade hur bolaget hade presterat. I dag, med de utvecklade systemstöd och analysverktyg som finns, är det snarare din CFO än säljchefen du går till om du vill blicka framåt och lägga en strategi baserad på finansiella prognoser.

Behöver översikt för att växa”

Efter att ha nätverkat med 70 CFOer blev det tydligt för Sylvia att likviditetsplanering står högt på agendan, likaså dashboards som ger en tydlig överblick över finanserna.

– För oss i Sverige kan detta kännas som old news, men Norden ligger minst tio år före när det kommer till digitalisering. Tittar du på fakturering, deklarationer eller bokföring i exempelvis USA är det i princip enbart de större bolagen med komplexa processer och stora volymer som använder sig av digitala system. I Norden inser även nystartade bolag att de behöver en smidig process för data och datakvalitet för att växa. Vi väljer att dra nytta av de många fördelar som kommer med digitaliserad fakturahantering på ett helt annat sätt.

Otroliga mängder data

I dag digitaliserar Rillion fakturahanteringen åt runt 3 000 företag världen över. Många av dessa vill digitalisera hela processen, från avtal och inköp/beställning till fakturahantering, bokföring och såklart säker betalning. Utöver techdelen är den mänskliga inkopplingen oumbärlig i bolaget, därför finns kundtjänst tillgänglig dygnet runt.

– Vi hjälper till med vårt stora utbud av färdiga standardintegrationer som gör otroliga mängder data tillgängliga. Målet är att få ihop kundens processer och system så att förståelsen för siffrorna blir så smidig och lättförståelig som möjligt och här tar vi hjälp av AI-teknik för att automatisera och ge stöd för användaren. De flesta företag sitter på mycket data men har inte kompetens eller processer för rapportering och analys för ökade insikter och även här ger vi stöd till våra kunder att tolka och presentera informationen. Förr satt det stora värdet hos individen i form av kunskap; i dag är vi beroende av den som kan tillgängliggöra data och göra den lättförstådd.

En ny CFO-profil behövs

Sylvia Andersson konstaterar att kompetenser och beroenden förflyttas och att framtidens ekonomer behöver vara rustade för helt andra utmaningar i digitaliseringsresan.

– Det är en helt ny profil som behövs, CFO-agendan har förändrats markant och man behöver förstå hur olika system pratar med varandra och hur man ska analysera helheten för att kunna lägga en affärsstrategi framåt. Med rätt system och processer kan man som CFO fokusera på presenterade data för att driva tillväxt, i stället för att själva lägga tid på att behöva tolka siffrorna. Det ska bara funka, och när det gör det kan man känna ”peace of mind”.

Läs mer om Rillion här 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rillion och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera