ANNONS:
Till Di.se

Innehåll från Resia Företag

Svenskägda Wayne´s Coffee reser över hela världen

Kungsgatan 14 i Stockholm. Här startade historien om den familjeägda kafékedjan Wayne's Coffee.
23 år senare har de öppnat 130 kaféer i sju olika länder och kedjan har blivit global. Idag kan man njuta av deras KRAV-märkta kaffe i länder som till exempel Cypern, Saudiarabien, Jordanien och Vietnam.
Det blir många resdagar för medarbetarna.  
 

– Vår internationella expansion har satt fart ordentligt. Måndagar är dagen då de flesta är på kontoret, resten av veckan är det rätt tomt. Både jag och vårt produkt- och driftteam reser oerhört mycket – både utomlands och inom Sverige, säger Mats Hörnell, VD på Wayne's Coffee sedan fem år tillbaka.

Först ut med KRAV-märkning
Wayne's Coffee var det första kaféet i Sverige att servera Caffè Latte 1994. För två år sedan var det KRAV-märkningen som de var först ut med i landet. Resan mot märkningen började för tre och ett halvt år och har inneburit ett hårt jobb med att gå igenom alla produkter, förändra recept och inte minst byta kaffeplantager. Det långsiktiga målet är att allt som serveras ska vara ekologiskt.

– Vi har tagit bort mer än 50 olika e-nummer som inte var nödvändiga. Genom KRAV-märkningen visar vi verkligen att vi bryr oss om vår jord och vad kunderna stoppar i sig. Jag vågar nog säga att vi har kommit bra mycket längre än många andra. Men den här trenden syns på varenda marknad vi kommer till.

Tåg före flyg – när det går
Kafékedjans miljö- och hållbarhetstänk genomsyrar även resandet. I företagets affärsplan finns det ett tydligt internt mål om att välja tåg före flyg i så stor utsträckning som möjligt.

– Inom Sverige åker vi nästan bara tåg. Det blir lite svårare till våra andra marknader. Men att minimera våra flygresor är något som vi alltid har i åtanke. Sedan är vi ju ett ganska litet företag med korta beslutsvägar och det kan ibland innebära snabba puckar när det gäller hur vi reser. I morse skickade vi iväg en kille till London och han fick packa väskan igår kväll. Här var det skönt att ha en affärsresebyrå som bokade resan.

Säkerhetsaspekten allt viktigare
Wayne's Coffee har tidigare skött många av företagets resor själva. Men i takt med expansionen har behovet av en affärsresebyrå ökat rejält. En snabb och personlig support är det absolut bästa med en byrå.

– För oss är det väldigt viktigt med en personlig kontakt och att ha någon att ringa till. Säkerhetsaspekten blir också allt viktigare – inte minst när vi reser till lite ”udda” länder exempelvis Mellanöstern. Det är vi som skickar ut våra medarbetare i världen och då måste vi göra allt vi kan när det gäller deras säkerhet. Resia hjälper oss med säkerheten och det känns tryggt att vi alltid kan ringa om något händer.

 Så kan Resia hjälpa dig till ett säkrare och mer hållbart resande

”Jag har varit i 50 länder”

Själv har Mats Hörnell varit i drygt 50 länder och upplevt många fantastiska länder både i jobbet och privat. Och det brukar bli många kafébesök på resorna.

– Kaffe dricker jag alltid var jag än befinner mig. Jag älskar dubbel espresso med fin crema och som är riktigt varm. Med en kanelbulle till blir fikan fulländad.

Designföretaget Bolon berättar; ”Så får vi bättre koll på reseutgifterna”

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resia Företag och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies