ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Innehåll från Resia Företag

Så uppfattas svenskar på affärsresan utomlands

Är du en typisk svensk affärsresenär?
Här är undersökningen som avslöjar hur du uppfattas utomlands.

Bli socialt smidigare på affärsresan: Så ska du tänka

I undersökningen, genomförd av Kantar Sifo, har svenska affärsresenärer fått svara på frågor om hur de uppfattas vid möten utomlands. Och den bekräftar den förutfattade bilden av svensken som punktlig, proffsig och lätt att samarbeta med.

– Att svenskarna uppfattas som punktliga stämmer till hundra procent. Att komma i tid är helt enkelt ett mått på svenskarnas effektivitet. Även att svenskarna är lätta att samarbeta med – här i Sverige är vi duktiga på att skapa en teamkänsla på arbetsplatsen En ökad självinsikt är nyckeln till framgångsrika internationella affärsrelationer, säger föreläsaren och författaren Colin Moon.

Lite längre ner på listan återfinns egenskaper som dock kanske inte är till fördel för oss: att vi är blyga, konflikträdda, tar liten plats i möten och är bestämda i våra åsikter. Samtidigt anser Moon att svenskarna generellt har en god självinsikt kring sitt beteende, vilket gör det lättare att hitta rätt nivå i kontakterna vid utlandsvistelsen:

– Självinsikt är faktiskt något som svenskarna är väldigt duktiga på. Det finns en vilja att lära känna sig själv och jag är övertygad om att det hänger ihop med hur framgångsrikt Sverige är internationellt, säger han.

Tidigare undersökningar inom området lyfter även fram svenskarnas goda kunskaper i engelska, förmåga att lyssna och att vi är noga med att få med alla på tåget. Samtidigt innebär det sistnämnda att svenskarnas beslutsprocesser ofta uppfattas som tröga.
Bland de mindre smickrande dragen, som även kan appliceras på affärsresenärer, är att vi är dåliga på artigheter – samt har en tendens att jämföra allt med Sverige i stället för att acceptera att sedvänjor är olika.

Även om Kantar Sifos resultat till viss del är väntat menar Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia, att inblicken om hur vi uppfattas är ett kvitto på att svenskarna är duktiga i sina internationella kontakter:

– Idag har de flesta företag någon form av kontakt med kollegor eller partners utanför Sverige. Insikten om kulturella skillnader är viktiga, och kan ofta ha en direkt påverkan på hur framgångsrika vi blir i våra affärsmöten, säger hon.

Bli socialt smidigare på affärsresan: Så ska du tänka

Topp 5 – Så uppfattas svenska affärsresenärer utomlands
1. Att vi svenskar är så punktliga
2. Att vi svenskar är professionella
3. Att vi svenskar är lätta att samarbeta med
4. Att vi svenskar är jämställda
5. Att vi svenskar är sociala och trevliga

Undersökningen är genomförd av Kantar SIFO. 1 120 intervjuer utfördes på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år och som har minst två resdagar om året i tjänsten. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resia Företag och ej en artikel av Dagens industri

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies