Annons
Innehåll från RecyclaAnnons

Svenska doldisen som hittar en hållbar återvinningslösning – för alla

Sebastian Tamm är vd för Recycla.
Sebastian Tamm är vd för Recycla.

När skräpet, skrotet, soporna och avfallet ska bort kan det vara svårt att veta hur det ska hanteras – och hur prissättningen egentligen går till.

Men nu kan både företag och privatpersoner få hjälp att hitta den bästa återvinningslösningen.

– Vi har skapat en tjänst som gör det enkelt att vara både kostnadseffektiv och miljösmart samtidigt, säger vd:n Sebastian Tamm, vd för branschledande Recycla.

Här kan du hitta bästa återvinningslösningen 

Under 2020 genererades 35,7 miljoner ton avfall i Sverige, exklusive gruvavfall från gruvsektorn. Hushållen stod, enligt Naturvårdsverket, för 4,6 miljoner ton. Den absoluta majoriteten av det avfall som produceras i Sverige kommer alltså från företag och en hel del av soporna och skräpet kan hanteras på ett betydligt bättre sätt och i många fall till och med förebyggas helt.

Och nu är det bokstavligt talat enklare än någonsin. På samma sätt som det i dag finns jämförelsesajter och bokningstjänster inom en rad områden går det att jämföra alternativ för återvinning och avfallshantering. 

Men det har visat sig vara svårt att införa och det är få tjänster som kan säkerställa att avfallshanteringen sköts på ett miljömässigt sätt samtidigt som man tar kostnader i beaktning. Recycla har på så sätt blivit Sveriges ledande boknings- och jämförelsetjänst för just detta.

– Jag är inte så förvånad över att vi är först ut att digitalisera branschen. Den är komplex och svår i sin natur, inte minst när det gäller lagstiftning, begränsningar och förordningar, säger Sebastian Tamm.

Enklare att jämföra flera aspekter

Han är vd för Recycla, som sedan starten 2011 hjälpt företag, kommuner, föreningar och privatpersoner att hitta de bästa lösningarna för allt inom återvinning, skrot- och avfallshantering.

– För 10 år sedan var det inte ovanligt att återvinningsmaterial exporterades till andra länder för demontering, något som idag har minskat kraftigt på grund av begränsningar genom förbättrad lagstiftning. Folk har historiskt inte alltid orkat bry sig om vilken sopfirma man väljer eftersom det har varit svårt att jämföra – men nu är det enkelt att jämföra både avseende priser, men även andra aspekter som servicenivå och miljö, säger Sebastian Tamm.

Recycla startades för 12 år sedan.
Recycla startades för 12 år sedan.

När han startade Recycla för tolv år sedan var branschen omodern och det fanns en stor diskrepans kring vad gemene man känner till kontra allt det goda den här branschen gör.

– Informationsglappet var, och är fortfarande, massivt. Jag ville skapa en tjänst som kunde öka transparensen på marknaden. Många vet inte om de ska vända sig till kommunen eller privata aktörer med sitt avfall. Och upplevelsen många hade, och har, är nog också att det inte finns någon tydlig prissättning. Det är svårt att uppskatta vad det faktiskt kostar eller vilken ersättning som man får. 

Ökad transparens på marknaden

Sebastian Tamm drar en jämförelse till bilbranschen och den osäkerhet som förr kunde infinna sig när bilen skulle lämnas in för reparation och slutnotan var helt okänd.

– Det är samma känsla med avfall, men vi möter detta med ökad transparens på marknaden; en ökad information om vad som händer vad som händer med materialet som återvinns. Vi vill att våra besökare ska känna att de väldigt snabbt och enkelt kan få en lösning på sitt problem.

Recycla hjälper både företag och privatpersoner att hitta de pris- och miljömässigt bästa lösningarna. Omkring 800 återvinningsaktörer är anslutna till tjänsten och företaget har sedan starten förmedlat mer än 100 000 uppdrag.

– Under pandemin märkte vi en stor ökning bland privatpersoner eftersom många varit hemma och hunnit snickra och renovera. Detta ledde till att vi fick skruva om vår affärsmodell. Från att bara ha hjälpt företag hjälper vi i dag även privatpersoner att hitta bästa lösning.

Är det så att allt fler fastighetsägare upplever att det är svårt att veta vad de ska göra med sina sopor efter sina ”covidrenoveringar”?

– Nej, det är faktiskt ganska lätt. Men frågan är vad man får betala och vad som faktiskt händer med materialet, det är där vi kommer in.  

Digitaliserar återvinningsbranschen

Enligt Sebastian Tamm håller Recycla på att revolutionera återvinningsbranschen i den mån att man digitaliserar den, något som tidigare inte gjorts varken i Sverige eller övriga Europa.

Företagets mål är inte bara att kunderna och återvinnarna ska vinna på affären, utan i slutändan också miljön. 

– Alla företag producerar avfall och de behöver få ökad insikt i hur material återvinns så att de förstår hur processen går till och kan agera därefter. I de bästa av världar finns kunskaper om hur återvinningsprocesserna fungerar redan vid skapandet av produkter och tjänster. För lite större företag har vi exempelvis en tjänst där vi går in och gör analyser av deras nuläge, och sedan trimmar avfallshanteringen med hänsyn till både kostnader och klimatpåverkan, berättar Sebastian Tamm.

Under tiden som Recycla har utvecklat sitt vägvinnande koncept har man medvetet hållit en anonym profil. 

– Nu står vi redo att möta marknaden på allvar. Bra återvinning leder till en mer kostnadseffektiv och lönsam hantering.

Här kan du hitta bästa återvinningslösningen 

 

Mer från Recycla

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Recycla och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera